Το τέλειο… κοκτέιλ καταστροφής για τα αλκοολούχα ποτά - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Το τέλειο… κοκτέιλ καταστροφής για τα αλκοολούχα ποτά

7 Ιουνίου 2025 -

Σε ένα τούνελ στον οποίο δεν διαφαίνεται η έξοδος έχουν βρεθεί οι παγκόσμιοι κολοσσοί αλκοολούχων ποτών, καθώς αντιμετωπίζουν ένα απειλητικό κοκτέιλ προκλήσεων.

Οι δασμοί και το μποϊκοτάζ στα εμπορικά σήματα επιδεινώνουν την ήδη δύσκολη καταστάση που διαμορφώνουν για τους κολοσσούς του κλάδου οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών που υιοθετούν όλο και περισσότερο non alcohol επιλογές.

Το κονιάκ

Μετά την Diageo και την Pernod Ricard, την προηγούμενη Τετάρτη και η γαλλική Rémy Cointreau απέσυρε τους στόχους πωλήσεών της λόγω αυξημένης οικονομικής και εμπορικής αβεβαιότητας.

Οπως ανέφερε στην ανακοίνωσή της η εταιρεία του περίφημου κονιάκ, «δεδομένης της συνεχιζόμενης έλλειψης μακροοικονομικής προβολής -γεωπολιτικές αβεβαιότητες γύρω από τις δασμολογικές πολιτικές ΗΠΑ-Κίνας και απουσία μέχρι σήμερα ανάκαμψης στην αγορά των ΗΠΑ- οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για τη διατήρηση των στόχων [του Remy Cointreau] 2029-2030 δεν ισχύουν πλέον».

Οι πωλήσεις ολόκληρου του έτους στην επιχείρηση κονιάκ του ομίλου, η οποία περιλαμβάνει την ομώνυμη μάρκα Remy Martin, μειώθηκαν κατά 22% σε οργανική βάση λόγω της επιβράδυνσης της κατανάλωσης στις ΗΠΑ και των «σύνθετων συνθηκών της αγοράς» στην Κίνα.

Η δημοφιλής ποικιλία μπράντι, η οποία προέρχεται από τη γαλλική περιοχή του Κονιάκ, έχει βρεθεί ιδιαίτερα στο στόχαστρο των συνεχιζόμενων εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας, όπως και η LVMH που σημείωσε πτώση 17% στις πωλήσεις κονιάκ Hennessy το πρώτο τρίμηνο.

Κρασί και οινοπνευματώδη

Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο το κονιάκ. Το κρασί και τα οινοπνευματώδη ποτά της LVMH παραμένουν το τμήμα με τις χειρότερες επιδόσεις του γαλλικού ομίλου πολυτελείας, ενώ τα οινοπνευματώδη ποτά της Diageo, συμπεριλαμβανομένων των Tanqueray, Gordon’s και Smirnoff, σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση το πρώτο τρίμηνο, καθώς οι πωλήσεις της ιρλανδικής μπύρας Guinness αυξήθηκαν.

«Τα αποσταγμένα οινοπνευματώδη ποτά στις ΗΠΑ διέρχονται μια περίοδο διόρθωσης και οι δασμοί των ΗΠΑ προσθέτουν άλλον έναν παράγοντα αβεβαιότητας», ανέφερε η Jefferies σε σημείωμά της πρόσφατα.

Οι δασμοί

Το κύρος -και συχνά οι νομικές απαιτήσεις- που συνδέονται με τα οινοπνευματώδη ποτά και τα κρασιά σημαίνουν ότι εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την τοπική παραγωγή και επομένως εκτίθενται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές των ΗΠΑ. Η σαμπάνια πρέπει να παράγεται και να εμφιαλώνεται στην περιοχή της σαμπάνιας, για παράδειγμα. Αυτό τα καθιστά πολύ πιο ευάλωτα σε γεωπολιτικές εντάσεις, όπως στην περίπτωση ενός δασμολογικού πολέμου.

Η Remy Cointreau εκτίμησε ότι οι δασμοί όπως ισχύουν θα μπορούσαν να επιφέρουν πλήγμα 65 εκατομμυρίων ευρώ στις δραστηριότητές της μετά από μέτρα μετριασμού. Η Diageo ανέφερε ότι περίπου το 25% των δραστηριοτήτων της πρόκειται να επηρεαστεί από τους δασμούς.

Δεν ισχύει, ωστόσο, το ίδιο για την μπύρα. Η μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο AB InBev, καθώς και οι ολλανδικές και δανικές ζυθοποιίες Heineken και Carlsberg διατήρησαν την καθοδήγησή τους για ολόκληρο το έτος κατά το πρώτο τρίμηνο.

Ως αποτέλεσμα, τα κρασιά και τα οινοπνευματώδη ποτά είναι δυνητικά πιο εκτεθειμένα σε μποϊκοτάζ της επωνυμίας, με τους καταναλωτές να είναι πιο πιθανό να αντικαταστήσουν ένα συγκεκριμένο προϊόν για πολιτικούς λόγους υπέρ μιας εγχώριας εναλλακτικής μάρκας.

Στροφή στα premium

Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα μετά από μια ισχυρή δεκαετία συνεχούς ανάπτυξης, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Κατά την περίοδο του εγκλεισμού, οι καταναλωτές κατανάλωσαν περισσότερο αλκοόλ το 2020 και το 2021, με μια προτίμηση, μάλιστα, στις premium επωνυμίες.

Τα οινοπνευματώδη ποτά θεωρούνται συχνά ως μια προσιτή πολυτέλεια, ειδικά σε περιόδους με ανθηρά οικονομικά για τους καταναλωτές. Ωστόσο, τείνουν να είναι μια περιστασιακή αγορά, με πολλά αποθέματα της εποχής του Covid να παραμένουν σε ντουλάπια αλκοολούχων ποτών σε όλον τον κόσμο.

Καθώς οι οικονομικές συνθήκες αλλάζουν, ωστόσο, οι καταναλωτές μπορεί να είναι λιγότερο διατεθειμένοι να διαθέσουν 100 δολάρια ή αντίστοιχα ευρώ για ένα καλό μπουκάλι και να προτιμήσουν εναλλακτικές λύσεις έτοιμου προς κατανάλωση (RTD) ποτού χαμηλότερου κόστους.

Η μείωση της ζήτησης επιβαρύνει περισσότερο την ανάπτυξη των αποσταγμένων οινοπνευματωδών ποτών παράλληλα με τον αντίκτυπο του σωρευτικού πληθωρισμού, κυρίως τβ βότκα και το ρμούμι, ενώ η ζήτηση για premium ουίσκι, τεκίλα και τζιν παρέμεινε πιο ισχυρή.

Παροδικό ή μόνιμο πρόβλημα;

Η υποχώρηση της ζήτησης συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την άνοδο των τάσεων για πιο υγιεινές επιλογές από την πλευρά των καταναλωτών, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν αλκοόλ.

Πράγματι, πολλοί παραγωγοί ποτών προσπάθησαν να αγκαλιάσουν αυτήν τη στροφή με νέες σειρές προϊόντων χαμηλής περιεκτικότητας και χωρίς αλκοόλ.

Στο μεταξύ, η αύξηση και ευρύτερη διάδοση των φαρμακευτικών σκευασμάτων απώλειας βάρους -και οι πρώιμες αποδείξεις ότι συμβάλλουν στην καταστολή της επιθυμίας για αλκοόλ- αποτελούν μια άλλη πιθανή πρόκληση για τη βιομηχανία, όπως επισημαίνει το CNBC.

Ωστόσο, οι αναλυτές παραμένουν διχασμένοι σχετικά με τη σοβαρότητα και τη μονιμότητα της ύφεσης.

«Υπάρχει σημαντική συζήτηση σχετικά με τον βαθμό στον οποίο η σημερινή αναιμική ζήτηση είναι κυκλική ή διαρθρωτική», δήλωσε ο Τζέιμς Έντουαρντς Τζόουνς, αναλυτής της RBC Capital Markets.

Οι κυκλικές πιέσεις αναφέρονται σε οικονομικές αντιξοότητες και προμήθειες που ξέμειναν από την εποχή της πανδημίας, ενώ οι διαρθρωτικές αλλαγές αναφέρονται σε μεταβαλλόμενα πρότυπα καταναλωτών.

«Είναι λίγο και από τα δύο, και περισσότερο κυκλικό παρά δομικό», είπε ο Sanjeet Aujla, αναλυτής της UBS. «Όταν όμως οι κυκλικοί αντίθετοι άνεμοι εξαφανιστούν, πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη της βιομηχανίας US Spirits θα είναι 1%-2% χαμηλότερη από την ιστορική ανάπτυξη του 4% – 5%.

Πηγή in.gr