Το e-commerce «πιέζει» την τοπική οικονομία- «Στροφή» των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές
της Εύας Νιργιανάκη…
Καθώς το Πάσχα αποτελεί μια από τις σημαντικότερες περιόδους για την εμπορική δραστηριότητα κάθε τοπικής κοινωνίας, το ενδιαφέρον στρέφεται αναπόφευκτα στο πώς κινήθηκε η αγορά και ποιο είναι το κλίμα στους εμπορικούς κόλπους.
Στον Δήμο Φαιστού, η φετινή εορταστική περίοδος κύλησε με σχετική σταθερότητα, ωστόσο το σκηνικό που αποτυπώνεται ένα πιο σύνθετο: από τη μία πλευρά η ελπίδα για καλύτερες μέρες, ενόψει καλοκαιριού και από την άλλη η αβεβαιότητα που δημιουργούν η ακρίβεια, η ψυχολογική κόπωση και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών, Εμπόρων και Βιοτεχνών του Δήμου Φαιστού κ. Διακουμάκης Μανώλης, μεταφέρει την εικόνα της τοπικής αγοράς, τους προβληματισμούς των επαγγελματιών αλλά και τις προτάσεις του Συλλόγου για τη στήριξη και την αναβάθμιση της εμπορικής δραστηριότητας στην περιοχή. Με φόντο τη «στροφή» των καταναλωτών προς τις ηλεκτρονικές αγορές και τη μειωμένη προτίμηση στην τοπική αγορά, ο κ. Διακουμάκης καθιστά σαφές, ότι μόνο με ενότητα και οργάνωση των επαγγελματιών, μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της τοπικής οικονομίας.
Πώς θα χαρακτηρίζατε την αγοραστική κίνηση, κατά τη φετινή πασχαλινή περίοδο; Ήταν αυξημένη, μειωμένη ή στα ίδια επίπεδα με πέρυσι;
Η φετινή πασχαλινή αγορά, γενικά, στο Δήμο, κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με την περσινή. Δεν υπήρξε κάποια σημαντική μεταβολή, ωστόσο σημειώθηκαν μικρές διακυμάνσεις ανά τομέα. Υπήρξαν δηλαδή κλάδοι που παρουσίασαν αύξηση, με τα εποχιακά είδη, ενώ άλλοι είδαν μικρή κάμψη, επηρεασμένοι ενδεχομένως από τη γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα και τη συγκρατημένη καταναλωτική διάθεση.
Υπήρξε κάποιο είδος προϊόντων που σημείωσε ιδιαίτερη ζήτηση φέτος;
Τα παραδοσιακά είδη που συνδέονται με το Πάσχα – όπως γλυκά, λαμπάδες και διακοσμητικά – είχαν τη σταθερή τους θέση στην αγορά, όπως κάθε χρόνο. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως φέτος υπήρξε ελαφρώς αυξημένο ενδιαφέρον για είδη ένδυσης και υπόδησης. Ίσως επειδή οι γιορτές συνοδεύτηκαν από κοινωνικές εκδηλώσεις, το κοινό επέλεξε να επενδύσει λίγο παραπάνω στην εξωτερική εμφάνιση.
Ποιοι ήταν οι βασικοί παράγοντες που επηρέασαν τη συμπεριφορά των καταναλωτών; Οικονομικοί, ψυχολογικοί ή άλλοι;
Η καταναλωτική συμπεριφορά επηρεάστηκε φέτος από έναν συνδυασμό παραγόντων. Από τη μία, η ψυχολογική πίεση που προκαλεί η διαρκής ακρίβεια σε βασικά είδη δημιούργησε ένα αίσθημα ανασφάλειας. Από την άλλη, για τους μεγαλύτερους ηλικιακά συμπολίτες μας, η καθυστέρηση στην καταβολή των συντάξεων συνέβαλε σε περιορισμένη ρευστότητα. Όλοι αυτοί οι παράγοντες έκαναν τον κόσμο πιο συγκρατημένο και προσεκτικό στις αγορές του.
Πώς ανταποκρίθηκαν τα τοπικά καταστήματα φέτος, υπήρχαν προσφορές ή ειδικές ενέργειες;
Δεν υπήρξαν συντονισμένες προσφορές από πλευράς των επιχειρηματιών, ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι περισσότεροι επαγγελματίες, όμως, φρόντισαν να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές όσο καλύτερα μπορούσαν, προσαρμόζοντας τα αποθέματά τους ανάλογα με τις ανάγκες. Γενικά, υπήρξε διάθεση για εξυπηρέτηση και διατήρηση καλών τιμών, κάτι που αναγνωρίστηκε και από τους πελάτες.
Ποια είναι η εικόνα που σας μετέφεραν οι επαγγελματίες της περιοχής; Υπάρχει αισιοδοξία ή προβληματισμός για το μέλλον;
Το κλίμα στην αγορά είναι λίγο… ρευστό. Υπάρχει μια αναμονή, ένα “μούδιασμα” όπως θα το έλεγα, καθώς όλοι προσδοκούμε μια καλή καλοκαιρινή περίοδο, αλλά ταυτόχρονα δεν γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Οι επαγγελματίες εκφράζουν ανησυχία για ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα των καταναλωτών. Υπάρχουν, βέβαια, και κάποιοι τομείς που δείχνουν δυναμική και δίνουν ελπίδα. Άρα, ναι μεν υπάρχει προβληματισμός, αλλά δεν λείπει και η αισιοδοξία.
Βλέπετε αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια;
Οι αλλαγές είναι πλέον εμφανείς. Οι διαδικτυακές αγορές έχουν επηρεάσει και τη δική μας περιοχή. Πολλοί καταναλωτές στρέφονται σε ξένες πλατφόρμες που προσφέρουν χαμηλότερες τιμές και μεγάλη ποικιλία, με αποτέλεσμα να χάνεται σημαντικό κομμάτι της τοπικής κατανάλωσης. Αυτό δυσκολεύει ιδιαίτερα τους επαγγελματίες μας, που παλεύουν να κρατήσουν την επιχείρησή τους βιώσιμη.
Ποιες είναι οι προτάσεις του Συλλόγου για την ενίσχυση της τοπικής αγοράς, τόσο στις γιορτές όσο και συνολικά;
Πιστεύουμε πως κάθε επαγγελματίας οφείλει να είναι ανταγωνιστικός, καινοτόμος και να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής. Χρειαζόμαστε σύγχρονες πρακτικές, έξυπνες υπηρεσίες, αλλά και προβολή της τοπικής ταυτότητας. Αν μπορέσουμε να προσφέρουμε ποιότητα, καλή εξυπηρέτηση και αξιοπιστία, ο καταναλωτής θα επιλέξει την τοπική αγορά χωρίς δισταγμό. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και σταθερότητας.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας ως Σύλλογος για την τόνωση της τοπικής αγοράς;
Πρωταρχικός μας στόχος είναι να ενισχύσουμε τη συμμετοχή των επαγγελματιών στον Σύλλογο. Όσο περισσότεροι συμμετέχουν, τόσο πιο δυναμικά μπορούμε να κινηθούμε. Θέλουμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε στοχευμένες δράσεις, ενημερωτικές ομιλίες και εκπαιδευτικά σεμινάρια που θα βοηθήσουν τους επαγγελματίες να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της εποχής. Μόνο μέσα από συλλογική προσπάθεια μπορούμε να πετύχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα για την τοπική αγορά.