Την Παρασκευή 28 Ιουνίου ανακοινώνονται οι βαθμολογίες των υποψηφίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στις Πανελλήνιες με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και κατ΄επέκταση στο πώς θα διαμορφωθούν οι βάσεις για την πολυπόθητη εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Υπενθυμίζεται ότι οι φετινοί συντελεστές για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής 2024 έχουν ανακοινωθεί από τα μέσα Μαρτίου όπου και δόθηκαν στη δημοσιότητα οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, καθώς και οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ειδικών μαθημάτων, μουσικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών, τόσο αυτών που ορίστηκαν αρχικά όσο και αυτών που έχουν τροποποιηθεί κατόπιν πρότασης των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και των Συναρμόδιων Υπουργείω για εισαγωγή στα Α.Ε.Ι., στις Α.Ε.Α., στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., στις σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων και στις Α.Σ.Τ.Ε.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, για φέτος σαράντα τμήματα προχώρησαν σε αλλαγές των συντελεστών της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Σε 21 αυξήθηκε ο συντελεστής, σε ένα (και συγκεκριμένα την Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ) μειώθηκε ο συντελεστής στο Σχέδιο (από 1 σε 0,8) και σε 18 τμήματα μειώθηκαν οι συντελεστές της ΕΒΕ. Η μεγαλύτερη αύξηση συντελεστή παρατηρείται στους Πολιτικούς Μηχανικούς του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (από 0,8 σε 1,2). Στα υπόλοιπα τμήματα η αύξηση του συντελεστή κυμαίνεται από 0,05 έως 0,2. Αντίστοιχα, το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στο Πολυτεχνείο Κρήτης από 0,90 πέρσι τον αύξησε στο 0,95. Παράλληλα, από το 1 στο 1,10 αύξησε το συντελεστή και το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά.
Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί ότι στις στρατιωτικές και στις αστυνομικές σχολές δεν υπήρξε καμία μεταβολή, καθώς ήδη από πέρσι οι Σχολές Ευελπίδων και οι Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού και Ναυτικού και οι Σχολές Ναυτικών Δοκίμων είχαν μειώσει το συντελεστή.
Τι είναι οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής
Υπενθυμίζεται ότι οι Ε.Β.Ε. προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο/Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι Σχολές/Τμήματα των Πανεπιστημίων. Δηλαδή μια Σχολή/Τμήμα μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το 80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές. Όπως, επίσης, μπορεί να έχει επιλέξει και για το/τα εμπλεκόμενο/-α Ειδικό/-ά Μάθημα/-τα ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής Ειδικού Μαθήματος ή Ειδικών Μαθημάτων το 70% ή το 110% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές μεταξύ αυτού του διαστήματος.
Επισημαίνεται ότι μαζί με τις Ε.Β.Ε. εμφανίζονται και ο συντελεστής της κάθε Ε.Β.Ε., το Ειδικό Μάθημα ή πρακτική δοκιμασία – εφόσον απαιτείται για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες Σχολές ή Τμήματα – και τέλος ο αντίστοιχος συντελεστής Ε.Β.Ε. Ειδικού Μαθήματος.
Ο συντελεστής της Ε.Β.Ε. για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση καθώς και ο συντελεστής της Ε.Β.Ε. των ειδικών μαθημάτων και των πρακτικών δοκιμασιών καθορίζεται με απόφαση της συγκλήτου έπειτα από πρόταση της σχολής, του τμήματος ή της εισαγωγικής κατεύθυνσης.
Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 4Β του ν. 4186/2013 (Α ́ 193), όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4777/2021 (Α ́ 25), ο συντελεστής της Ε.Β.Ε. δύναται να τροποποιείται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου οργάνου, η οποία εκδίδεται έως τις 31 Αυγούστου εκάστου έτους και αφορά στις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του επόμενου σχολικού έτους.
Μπορείτε να δείτε τις φετινές Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής πατώντας εδώ
Πώς επηρεάζει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τις επιλογές ενός υποψήφιου
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τις επιλογές των υποψηφίων, ειδικά όσων δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν υψηλή βαθμολογία στις Πανελλήνιες 2024. Για να γίνει κατανοητό, τα πανεπιστημιακά τμήματα θέτουν ένα κατώτατο όριο βαθμολογίας κάτω από την οποία δε δέχονται φοιτητές, ακόμα κι αν μένουν κενές θέσεις σ’ αυτά. Ο σκοπός είναι η επίτευξη μιας σχετικής ομοιογένειας στο ακαδημαϊκό επίπεδο του τμήματος, όπως και η εξασφάλιση της δυνατότητας παρακολούθησης και ολοκλήρωσης του πανεπιστημονικού προγράμματος με επιτυχία. Αυτό το κατώτατο όριο που είναι η ΕΒΕ, πέρα από τον συντελεστή που θέτει αρχικά το τμήμα, εξαρτάται και σε σημαντικό βαθμό από το μέσο όρο επίδοσης των μαθητών κάθε πεδίου στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Εκεί που η ΕΒΕ παίζει πολύ καθοριστικό ρόλο είναι τα Ειδικά Μαθήματα, στα οποία αν δεν εξασφαλίσει το μαθητής την κατώτατη βαθμολογία που απαιτεί η ΕΒΕ, ακόμα και συνολικά τα μόρια που έχει συγκεντρώσει είναι πολλά, αποκλείεται από την πρόσβαση στη σχολή που τα απαιτεί.
Πηγή: dnews.gr