Ταξίδια σε Ελλάδα και εξωτερικό – Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί
Στην καρδιά της καλοκαιρινής σεζόν τα ταξίδια αποτελούν διέξοδο για πολλούς. Μπορεί τα οικονομικά δεδομένα να μη είναι τα ιδανικά όμως οι περισσότεροι προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα που θα διαθέσουν για μερικές μέρες χαλάρωσης. Η ανάλυση των ταξιδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό αναδεικνύει πολλά και ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά όπως τα κίνητρα, οι προορισμοί, οι προτιμητέες δραστηριότητες, τα μέσα μεταφοράς, οι τρόποι κράτησης και οι προτιμήσεις καταλυμάτων.
Μελέτη του Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με θέμα «Πώς ταξιδεύουν οι Έλληνες» που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 35.000+ ατόμων ηλικίας 16-64 ετών (κατοίκων Ελλάδας) αναλύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ταξιδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Διακοπές στη θάλασσα εντός συνόρων και διακοπές στην πόλη εκτός συνόρων
Σύμφωνα με τα στοιχεία, διακοπές στη θάλασσα επιλέγουν οι ταξιδιώτες εντός των συνόρων και ταξίδια σε πόλη όσοι επιλέγουν να περάσουν τα σύνορα ενώ τα ξενοδοχεία παραμένουν το προτιμώμενο είδος καταλύματος.
Αναψυχή, ο συχνότερος σκοπός του ταξιδιού
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι ο κύριος λόγος που ταξιδεύουν οι Έλληνες τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, είναι η αναψυχή, σε ποσοστό περίπου 60%, ακολουθούμενη από την επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους με 18%.
Αν και η αναψυχή είναι ο συχνότερος σκοπός του ταξιδιού τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, το είδος του ταξιδιού διαφέρει σημαντικά. Έτσι, ενώ στο εξωτερικό κυριαρχεί το ταξίδι πόλης με 50%, στο εσωτερικό το κυρίαρχο είδος ταξιδιού είναι οι διακοπές στην θάλασσα / παραλία με 45%. Η περιήγηση είναι το δεύτερο συχνότερο είδος ταξιδιού με 32%, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
Αναλύοντας περαιτέρω τα παραπάνω στο εξωτερικό οι τρεις δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Ιταλία (17%), η Γερμανία (11%) και η Γαλλία (9%). Στο εσωτερικό οι τρεις δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Αττική και η Στερεά Ελλάδα-Εύβοια (21%), η Μακεδονία (19%) και η Πελοπόννησος (14%), δηλαδή προορισμοί εύκολα προσβάσιμοι με αυτοκίνητο.
Το Internet η κυριότερη πηγή ενημέρωσης
Οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν διάφορες πηγές ενημέρωσης για να οργανώσουν τα ταξίδια τους, τόσο για προορισμούς στο εξωτερικό όσο και για εγχώριους προορισμούς. Το διαδίκτυο (Internet) αποτελεί την κυριότερη πηγή ενημέρωσης, με το 65% των ταξιδιωτών να το χρησιμοποιούν για ταξίδια στο εξωτερικό και το 57% για ταξίδια εντός της χώρας.
Για τα ταξίδια εξωτερικού, οι ιστοσελίδες για κρατήσεις ξενοδοχείων και καταλυμάτων, όπως το booking.com και το expedia.com, χρησιμοποιούνται από το 48% των ταξιδιωτών για να βρουν και να κλείσουν τη διαμονή τους. Οι ιστοσελίδες των ξενοδοχείων ή των καταλυμάτων χρησιμοποιούνται από το 30% των ταξιδιωτών για να βρουν πληροφορίες και να κάνουν κρατήσεις απευθείας. Οι ιστοσελίδες αξιολόγησης, όπως το Tripadvisor, είναι δημοφιλείς στο 40% των ταξιδιωτών που αναζητούν αξιολογήσεις και εμπειρίες από άλλους επισκέπτες. Οι ιστοσελίδες πτήσεων και άλλων προσφορών μετακίνησης, όπως το skyscanner.com, προσελκύουν το 43% των ταξιδιωτών που αναζητούν τις καλύτερες τιμές και προσφορές για τις μετακινήσεις τους.
Για τα ταξίδια εσωτερικού, οι ιστοσελίδες αξιολόγησης χρησιμοποιούνται από το 32% των ταξιδιωτών και οι ιστοσελίδες για κρατήσεις ξενοδοχείων και καταλυμάτων από το 53%. Οι ιστοσελίδες των ξενοδοχείων ή των καταλυμάτων είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, με το 34% των ταξιδιωτών να τις χρησιμοποιεί για να βρει και να κλείσει τη διαμονή του.
Κρατήσεις και ταξιδιωτικές υπηρεσίες
Αναλύοντας τις κρατήσεις η πλειοψηφία των Ελλήνων έχει προχωρήσει σε προκράτηση, με τους ταξιδιώτες του εξωτερικού να εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό 80% έναντι 71% του εσωτερικού. Στην online κράτηση η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού. Οι ταξιδιώτες του εξωτερικού εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό στην online κράτηση με 69% έναντι 39% του εσωτερικού. Αντίθετα οι ταξιδιώτες του εσωτερικού δεν επιλέγουν την online κράτηση με το ποσοστό να ανέρχεται σε 61% έναντι 31% του εξωτερικού.
Όσον αφορά τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες σε ταξίδια εσωτερικού και εξωτερικού παρατηρούμε σημαντικές διαφορές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών. Οι διαφορές ανάμεσα στις κρατήσεις αντανακλούν τις διαφορετικές ανάγκες και τις συνθήκες που συνδέονται με τον τύπο του ταξιδιού. Για τα ταξίδια εξωτερικού, το 52% των κρατήσεων αφορά τη διαμονή ενώ για τα ταξίδια εσωτερικού το ποσοστό είναι σημαντικά χαμηλότερο στο 28%. Αναφορικά με τις πτήσεις 29% των κρατήσεων αντιστοιχούν σε ταξίδια εξωτερικού έναντι μόλις 7% για τα ταξίδια εσωτερικού. Στις μετακινήσεις με φέρρυ ή πλοίο, το 14% των κρατήσεων για τα ταξίδια εσωτερικού είναι αισθητά υψηλότερο από το 2% των ταξιδιών στο εξωτερικό. Οι ενοικιάσεις αυτοκινήτου έχουν παρόμοια ποσοστά μεταξύ ταξιδιών εξωτερικού (5%) και εσωτερικού (5%).
Τύπος καταλυμάτων
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να κάνουν διάφορες κρατήσεις που σχετίζονται με τα ταξίδια τους, τόσο για το εσωτερικό όσο και για το εξωτερικό. Οι πιο δημοφιλείς κρατήσεις αφορούν τις πτήσεις, με το 65% των ταξιδιωτών που ταξιδεύουν στο εξωτερικό να κλείνουν πτήσεις online ενώ το ποσοστό αυτό για τα ταξίδια εντός της χώρας είναι 14%.
Τα ξενοδοχεία είναι η πιο δημοφιλής επιλογή σε όλους τους τύπους ταξιδιών αν και στα ταξίδια εσωτερικού το ποσοστό είναι μειωμένο στο 52% σε σύγκριση με το 64% στα ταξίδια εξωτερικού. Η βραχυχρόνια μίσθωση είναι πιο δημοφιλής στα ταξίδια εσωτερικού (22%) από ότι στα ταξίδια εξωτερικού (16%). Επιπλέον, η φιλοξενία χωρίς πληρωμή έχει μεγαλύτερη προτίμηση στα ταξίδια εσωτερικού (21%) σε σχέση με τα ταξίδια εξωτερικού (15%).
Στη συνολική ανάλυση των επιλογών καταλυμάτων διαμονής, τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια ξεκάθαρη προτίμηση στα ξενοδοχεία 4 και 3 αστέρων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας σχετικά με την επιλογή καταλύματος μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης, οι ταξιδιώτες δείχνουν διαφορετικές προτιμήσεις ανάλογα με τον προορισμό τους. Συγκεκριμένα, για ταξίδια στο εξωτερικό, το 33% των ταξιδιωτών επέλεξε κατάλυμα από πλατφόρμες. Αντίθετα, για ταξίδια εντός της χώρας, το αντίστοιχο ποσοστό είναι χαμηλότερο, μόλις 20%.
Πηγή in.gr