Ταχύτερα η παράδοση φαρμάκων σοβαρών παθήσεων κατ΄ οίκον – Νέα διαδικασία - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Ταχύτερα η παράδοση φαρμάκων σοβαρών παθήσεων κατ΄ οίκον – Νέα διαδικασία

18 Ιουλίου 2025 -


Νέα διαδικασία για την κατ΄ οίκον διανομή των φαρμάκων σοβαρών παθήσεων από τον ΕΟΠΥΥ προβλέπεται σε νεότερη απόφαση του υπουργείου Υγείας, στην προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τόσο οι καθυστερήσεις παράδοσης, όσο και η αδυναμία πρόσβασης των ασθενών στις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ για να εκφράσουν τις διαμαρτυρίες τους για τα προβλήματα διανομής των συγκεκριμένων φαρμάκων.

Το υπουργείο επιχειρεί να μειώσει τις διαμαρτυρίες των ασθενών, μειώνοντας τον χρόνο παράδοσης στις 24-72 ώρες, αντί για 2-5 ημέρες που προβλεπόταν αρχικά, ενώ παράλληλα απλοποιεί τη διαδικασία, εξαιρώντας τον γιατρό από τη διαδικασία κατ΄ οίκον διανομής, μετά την ολοκλήρωση της συνταγογράφησης του φαρμάκου που χρειάζεται ο ασθενής για τη θεραπεία του.

Δικαιούχοι των φαρμάκων υψηλού κόστους (ΦΥΚ) σύμφωνα με τη νέα απόφαση, είναι «οι ασθενείς, οι οποίοι λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή με φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα για θεραπεία σοβαρών ασθενειών … του ν. 3816/2010, από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και έχουν ηλεκτρονική συνταγή».

Από τη διαδικασία αποστολής απαλλάσσεται ο γιατρός μετά την έκδοση της άυλης συνταγής, και ο ασθενής αναλαμβάνει να φροντίσει για την αποστολή των φαρμάκων του στη διεύθυνση που επιλέγει ο ίδιος, είτε μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του ΕΟΠΥΥ, είτε μέσω του κέντρου εξυπηρέτησης ή δια ζώσης στα σημεία εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ.

Μετά την οριστικοποίηση του αιτήματος από τον ασθενή, η συνταγή δεν θα μπορεί πλέον να εκτελεστεί στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ

Αποδεσμεύεται ο γιατρός μετά τη συνταγογράφηση του φαρμάκου και τη διαδικασία για τη διανομή των ΦΥΚ κατ΄ οίκον αναλαμβάνουν οι ασθενείς

Η νέα διαδικασία

Η διαδικασία υποβολής αιτημάτων και αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους κατ’ οίκον που προβλέπει η νέα απόφαση, ξεκινά μετά την έκδοση ηλεκτρονικής συνταγής στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ από τον γιατρό.

Στη συνέχεια ο ασθενείς πρέπει να υποβάλλουν αίτημα κατ΄ οίκον παραλαβής των φαρμάκων τους, να επιβεβαιώσουν την ταυτότητά τους ή να εξουσιοδοτήσουν τον άνθρωπο που θα τα παραλάβει, κάθε φορά που εκδίδεται συνταγή γι΄ αυτά, ακόμη και για τις επαναλαμβανόμενες συνταγές.

Συγκεκριμένα, ο ασθενής εφόσον το επιθυμεί μπορεί να παραλάβει τα φάρμακα κατ’ οίκον υποβάλλοντας σχετικό αίτημά με τρείς τρόπους:

α. Μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής του ΕΟΠΥΥ https://fyk.eopyy.gov.gr. Ο ασθενής εισέρχεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή με τους κωδικούς taxisnet και συμπληρώνει στα κατάλληλα πεδία της εφαρμογής τα προσωπικά στοιχεία του, τη διεύθυνση κατοικίας ή αποστολής των φαρμάκων (εφόσον είναι διαφορετική), το τηλέφωνο και το email του και επιλέγει τον αριθμό της ηλεκτρονικής συνταγής που επιθυμεί προκειμένου τα φάρμακα της συνταγής να αποσταλούν στην επιθυμητή από τον ίδιο διεύθυνση.

β. Μέσω του Τηλεφωνικού Κέντρου Εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ. Ο ασθενής μπορεί να επικοινωνήσει με το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ προκειμένου εξουσιοδοτημένος υπάλληλος να υλοποιήσει για λογαριασμό του ασθενή αίτημα για παραλαβή των φαρμάκων του κατ’ οίκον. Ο εκπρόσωπος του τηλεφωνικού κέντρου μπορεί να επικαιροποιεί τα στοιχεία του ασθενή και να συμπληρώνει για λογαριασμό του ασθενή όλα τα αναγκαία πεδία σε ηλεκτρονική εφαρμογή όπως: τη διεύθυνση κατοικίας ή αποστολής των φαρμάκων (εφόσον είναι διαφορετική), το τηλέφωνο και το email του ασθενή και να υλοποιεί το αίτημα του ασθενή για αποστολή των συνταγών του στη διεύθυνση που επιθυμεί ο ίδιος.

Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται η διαπίστωση της ταυτοπροσωπίας του δικαιούχου με τη χρήση βέλτιστων πρακτικών τηλεφωνικής ταυτοποίησης του ασθενούς.

Σε περίπτωση τηλεφωνικής υποβολής των σχετικών αιτημάτων μέσω του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ, οι σχετικές τηλεφωνικές κλήσεις μπορούν να καταγράφονται από τον ΕΟΠΥΥ για λόγους απόδειξης του περιεχομένου των υποβληθέντων αιτημάτων.

γ. Μέσω των Σημείων Εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ. Ο ασθενής μπορεί να προσέρχεται στα σημεία εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ προκειμένου εξουσιοδοτημένος υπάλληλος να υλοποιήσει για λογαριασμό του το αίτημα για παραλαβή των φαρμάκων του κατ’ οίκον.

Ο υπάλληλος του σημείου εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ μπορεί να επικαιροποιεί τα στοιχεία του ασθενή, καθώς και να συμπληρώνει για λογαριασμό του ασθενή όλα τα αναγκαία πεδία σε ηλεκτρονική εφαρμογή όπως τη διεύθυνση κατοικίας ή τη διεύθυνση αποστολής των φαρμάκων (εφόσον είναι διαφορετική), το τηλέφωνο και το email του ασθενή και να υλοποιεί το αίτημα του ασθενή για αποστολή των συνταγών του στην επιθυμητή από τον ίδιο διεύθυνση.

Επιβεβαίωση ταυτότητας

Για τη χρήση της υπηρεσίας διανομής κατ΄ οίκον, απαιτείται η διαπίστωση της ταυτοπροσωπίας του ασθενούς ή του νόμιμου εκπροσώπου του. Ανεξάρτητα με  ποιον τρόπο υποβλήθηκε το αίτημα, για την υλοποίησή του εφαρμόζονται τα εξής:

α. Μετά την οριστικοποίηση του αιτήματος από τον ασθενή, η συνταγή δεν θα μπορεί πλέον να εκτελεστεί στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Σε περίπτωση που επιθυμεί την τροποποίηση ή ακύρωση του αιτήματός του, ο ασθενής θα πρέπει είτε να επικοινωνήσει με το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ, είτε να προσέλθει στα σημεία εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να εξεταστεί η δυνατότητα τροποποίησης ή ακύρωσης του αιτήματός του, αναλόγως του σταδίου υλοποίησης που αυτό βρίσκεται.

β. Ο ασθενής υποβάλει ξεχωριστό αίτημα για κάθε φύλλο συνταγής (μηνιαία αγωγή) σε περιπτώσεις τρίμηνης ή μεγαλύτερης διάρκειας, ανεξαρτήτως τρόπου υποβολής του αιτήματος. Στις περιπτώσεις μίας συνταγής δίμηνης διάρκειας (ενός φύλλου) ο ασθενής υποβάλλει ένα αίτημα, εφόσον πρόκειται για έναν αριθμό συνταγής. Σε κάθε περίπτωση κάθε συνταγή δεν μπορεί να εκτελείται πριν την πάροδο 20 ημερών από την εκτέλεση της προηγούμενης συνταγής με ίδια φαρμακευτική αγωγή.

γ. Για την εκτέλεση ηλεκτρονικών συνταγών φαρμάκων κατ’ οίκον δεν απαιτείται υπογραφή και σφραγίδα θεράποντα ιατρού καθώς και υπογραφή παραλήπτη επί της ηλεκτρονικής συνταγής.

δ. Για την ολοκλήρωση του αιτήματος εκδίδεται από τον γιατρό που συνταγογράφησε το φάρμακο και άυλη νοσοκομειακή βεβαίωση από το Σύστημα των Ηλεκτρονικών Ιατρικών Βεβαιώσεων του ΣΗΣ, όπου αυτή απαιτείται. Σε περίπτωση που κατά την ισχύ υποβολής του αιτήματος ο ασθενής διαθέτει μη άυλη γνωμάτευση ή χειρόγραφη γνωμάτευση εν ισχύ, μπορεί επικουρικά είτε να την επισυνάψει στο ηλεκτρονικό αίτημά του στην ηλεκτρονική εφαρμογή https://fyk.eopyy.gov.gr ή να την προσκομίσει στο σημείο εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ εάν υποβάλει το αίτημά του μέσω εκπροσώπου του ΕΟΠΥΥ.

ε. Ο ασθενής μπορεί να εξουσιοδοτήσει τρίτο πρόσωπο για την παραλαβή της φαρμακευτικής του αγωγής.

στ. Σε περίπτωση ακύρωσης του αιτήματος αποστολής φαρμάκων κατ’ οίκον για οποιονδήποτε λόγο ο ασθενής μπορεί για τη συγκεκριμένη συνταγή να μεταβεί σε φαρμακείο ΕΟΠΥΥ να παραλάβει τη φαρμακευτική του αγωγή. Εναλλακτικά, μπορεί να προσέλθει σε Σημείο Εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ ή να χρησιμοποιήσει την ηλεκτρονική εφαρμογή https://fyk.eopyy.gov.gr του ΕΟΠΥΥ προκειμένου να υποβάλλει εκ νέου αίτημα για αποστολή φαρμάκων κατ’ οίκον.

ζ. Για τη χρήση της υπηρεσίας αποστολής φαρμάκων κατ’ οίκον απαιτείται η καταχώριση και η επαλήθευση της εγκυρότητας του τηλεφωνικού αριθμού του ασθενούς.

Παρακολούθηση της αποστολής

Η νέα απόφαση προβλέπει ότι ο χρόνος παράδοσης των φαρμάκων κατ’ οίκον θα κυμαίνεται από 24-72 ώρες από την ημερομηνία εκτέλεσης της συνταγής, αναλόγως των συνθηκών συντήρησης του φαρμάκου και του τελικού προορισμού, με την επιφύλαξη τυχόν καθυστερήσεων λόγω αργιών, αποστολών σε δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες περιοχές, έκτακτων καιρικών συνθηκών, απεργιών και οποιουδήποτε άλλου λόγου ανωτέρας βίας.

Ο ασθενής θα ενημερώνεται για την πορεία υλοποίησης του αιτήματός του μέσω μηνυμάτων στο πιστοποιημένο κινητό του τηλέφωνο ή και στη διεύθυνση ηλεκτρονικού του ταχυδρομείου. Επίσης μπορεί να ενημερώνεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας https://fyk.eopyy.gov.gr, μέσω του Τηλεφωνικού Κέντρου Εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ, μέσω των σημείων εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ ή μέσω οποιουδήποτε άλλου δόκιμου τρόπου τυχόν αποφασισθεί και εφαρμοσθεί από τον ΕΟΠΥΥ.

Η παράδοση στον ασθενή ή τον εξουσιοδοτημένο από αυτόν παραλήπτη των φαρμακευτικών σκευασμάτων θα ολοκληρώνεται με τον έλεγχο ταυτοπροσωπίας τους.

Σε περίπτωση που ο ασθενής δεν παραλάβει τα φαρμακευτικά σκευάσματα, για οποιονδήποτε λόγο, ενημερώνεται το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ και τα φάρμακα επιστρέφονται από την εταιρεία αποστολής, στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ.



Πηγή in.gr