Οι πωλήσεις στα κινέζικα αυτοκίνητα στη Ρωσία σημείωσαν νέα ρεκόρ αφού η χώρα έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ασιατικής χώρας, όταν οι κυρώσεις ανάγκασαν τις δυτικές μάρκες να κόψουν τους δεσμούς τους με τη Μόσχα.
Η άνοδος των ρωσικών πωλήσεων βοήθησε τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια εποχή που το Πεκίνο αντιμετωπίζει υψηλότερους δασμούς στις εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες — ενώ παράλληλα σχεδιάζει μια ταχεία αλλαγή στη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία.
«Οι άνθρωποι ψηφίζουν με το πορτοφόλι τους», είπε στους Financial Times ο Ίλια Φρόλοφ, ένας blogger αυτοκινήτων με έδρα τη Μόσχα. «Αν αγοράζετε ένα αυτοκίνητο, η επιλογή σας είναι είτε ένα Lada ή ένα εξαιρετικά ακριβό ευρωπαϊκό αυτοκίνητο που είναι γκρίζα εισαγωγή, είτε ένα πολύ καλά εξοπλισμένο και σχετικά φθηνό κινέζικο».
Καταλύτης για τα κινεζικά αυτοκίνητα η εισβολή
Η εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία πυροδότησε απότομη πτώση στις πωλήσεις οχημάτων από ευρωπαϊκές, κορεατικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Την εποχή της εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022, οι επωνυμίες τους αποτελούσαν το 69% όλων των πωλήσεων, σύμφωνα με το πρακτορείο Avtostat. Τώρα έχουν μερίδιο αγοράς μόλις 8,5%, ενώ το μερίδιο των Κινέζων κατασκευαστών την ίδια περίοδο αυξήθηκε από 9% σε 57%.
Το πρώτο εννιάμηνο του 2024, η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός για κινεζικά αυτοκίνητα, με 849.951 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία από τον βιομηχανικό όμιλο China Passenger Car Association.
Ενώ οι ανεπίσημοι έμποροι αυτοκινήτων εξακολουθούν να φέρνουν δυτικές μάρκες στη χώρα μέσω παράλληλων διαδρομών, οι υψηλές τιμές έχουν βάλει φρένο στην καθιερωμένη πελατειακή τους βάση.
«Η εντυπωσιακή ανάπτυξη των εξαγωγών αυτοκινήτων της Κίνας τα τελευταία χρόνια βασίζεται κυρίως στη ρωσική αγορά», δήλωσε στους FT ο Τσούι Ντονγκσού, γενικός γραμματέας της CPCA.
Περίπου το 90% των κινεζικών οχημάτων που πωλούνται στη Ρωσία είναι βενζινοκίνητα.
Η επέκταση της παρουσίας της Κίνας ήταν τόσο μεγάλη που ακόμη και επαγγελματίες του κλάδου έσπευσαν στις νέες εταιρείες.
«Σχεδόν όλοι [που εργάζονταν για δυτικές εταιρείες] τώρα εργάζονται σε κινεζικές», δήλωσε στους FT ο Βαντίμ Γκορζάνκιν, διευθυντής του πρακτορείου δημοσίων σχέσεων Krasnoe Slovo στη Μόσχα, που συνεργάζεται με την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν αυτοκίνητα αξίας 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη Ρωσία τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με 96 εκατομμύρια δολάρια τον ίδιο μήνα το 2021.
Τεράστια διαφορά τιμής
Ενώ οι ανεπίσημοι έμποροι αυτοκινήτων εξακολουθούν να φέρνουν δυτικές μάρκες στη χώρα μέσω παράλληλων διαδρομών, οι υψηλές τιμές έχουν βάλει φρένο στην καθιερωμένη πελατειακή τους βάση.
Στη Γερμανία, μια BMW X5 30d στοιχίζει περίπου 95.000 δολάρια, ενώ στη Ρωσία πωλείται από $152.000 έως $203.000.
Ένα αντίστοιχο κινεζικής κατασκευής Exeed VX κοστίζει περίπου $56.000. Ο κατασκευαστής του Chery είναι μια από τις μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, μαζί με την Great Wall Motor και την Geely.
Ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στενοχωρηθεί σχετικά με τη συμμετοχή τους στη Ρωσία, αποδίδοντας την αυξανόμενη παρουσία των αυτοκινήτων τους στους δρόμους της χώρας σε μια γκρίζα αγορά που διαχειρίζονται παράλληλοι έμποροι.
Ο μπλόγκερ αυτοκινήτων Φρόλοφ, εγκατέλειψε τη Mercedes CLA του και αγόρασε μια Zeekr X γκρίζας εισαγωγής, στα $46.161..
Είπε ότι πουλήθηκε με όλα τα ωραία ατού που προσφέρουν οι Κινέζοι, σημειώνοντας ότι το Aito M9 της Huawei έχει πτυσσόμενη οθόνη παρόμοια με το πολυτελές i7 της BMW.
Το μόνο λάθος των αυτοκινήτων είναι ότι είναι πιο ευάλωτα στην κλοπή, είπε ο Φρόλοφ καθώς στην Κίνα υπάρχει λιγότερη εγκληματικότητα.
Δεν είναι όλοι οι Ρώσοι οδηγοί ευχαριστημένοι
Ένα σωματείο Ρώσων οδηγών ταξί τον Οκτώβριο διαμαρτυρήθηκε στην εφημερίδα Kommersant για προβλήματα από τότε που στράφηκαν σε φθηνότερα κινεζικά μοντέλα.
Οι οδηγοί ταξί ισχυρίζονται ότι τα κινεζικά οχήματα χαλάνε μετά από 150.000 χιλιόμετρα, ενώ τα ευρωπαϊκά και κορεάτικα διαρκούν έως και 300.000 χιλιόμετρα. Η εύρεση ανταλλακτικών επίσης διαρκεί πολύ.
Η αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας έχει εξοργίσει επίσης ορισμένους εγχώριους παραγωγούς, – ειδικά όσους διοχέτευσαν πόρους προς την παραγωγή όπλων.
Ο Σεργκέι Τσεμέζοφ, ο επικεφαλής της πιο ισχυρής εταιρείας κατασκευής όπλων της Ρωσίας Rostec, κάλεσε το κράτος να επιβάλει «προστατευτικά μέτρα» στα κινεζικά οχήματα, καθώς η εταιρεία του έχει μερίδιο στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ρωσίας.
Νωρίτερα φέτος, ο Ρώσος πρωθυπουργός Μιχαήλ Μισούστιν χτύπησε έναν άνδρα που έδειξε το νέο μοντέλο της Volga σε ένα επιχειρηματικό συνέδριο, αφού προέκυψε ότι το τιμόνι του οχήματος ήταν κατασκευασμένο στην Κίνα.
Η εμπορική σχέση μεταξύ Ρωσίας και Κίνας
Η Κίνα, ήδη ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος του Κρεμλίνου πριν από την εισβολή στην Ουκρανία το 2022, αντιπροσωπεύει τώρα περισσότερες από τις μισές επίσημες εξαγωγές στη Ρωσία. Τον Σεπτέμβριο, μόλις το 5% των συνολικών εισαγωγών της Κίνας προέρχονταν από τη Ρωσία.
«Υπάρχει προφανώς μια γεωστρατηγική συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ρωσίας», δήλωσε στους FT η Ιλάρια Ματζόκο, ανώτερη συνεργάτης στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών.
Οι αναλυτές πιστεύουν ότι ο αυξανόμενος όγκος του εμπορίου μεταξύ Ρωσίας και Κίνας θα μπορούσε να καταστήσει πιο δύσκολο τον εντοπισμό σκιωδών εισαγωγών της Μόσχας εμπορευμάτων που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Αμέσως μετά την εισβολή, έγινε κατανοητό «ότι η Ρωσία αποφεύγει τις κυρώσεις μέσω πρώην σοβιετικών χωρών», δήλωσε η Αλεξάντρα Προκοπένκο, συνεργάτης στο Carnegie Russia Eurasia Centre.«Αλλά η Κίνα συναλλάσσεται σε τόσο υψηλούς όγκους και με τόσο αδιαφανή στατιστικά στοιχεία που κανείς δεν καταλαβαίνει τίποτα. Πολλά μπορούν να κρυφτούν».
Πηγή: ΟΤ
Πηγή in.gr