Σχεδόν 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2024
Κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους ή τραυματίζονται σοβαρά σε ατυχήματα σε δρόμους της ΕΕ. Το 2024 σημειώθηκαν περίπου 19.800 θάνατοι στους δρόμους, σημειώνοντας μείωση κατά 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα τελευταία 10 χρόνια παρατηρείται σταδιακή μείωση των θανάτων από το υψηλό των 24.358 το 2015.
Το 2020, ο αριθμός των θανάτων μειώθηκε απότομα σε 18.830 θανάτους, γεγονός που αποδόθηκε στους περιορισμούς κινητικότητας λόγω COVID-19 που επηρέασαν τις επιβατικές μεταφορές. Παρόλο που οι θάνατοι αυξήθηκαν το 2021 και το 2022, δεν επέστρεψαν στα επίπεδα πριν από την πανδημία.
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά χώρα
Οι δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι στη Σουηδία(20 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και τη Δανία (24/εκατομμύριο), ενώ η Βουλγαρία (74/εκατομμύριο) και η Ρουμανία(77/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας το 2024.
Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 44 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά φύλο και ηλικία
Σύμφωνα με στοιχεία, οι άνδρες αντιπροσώπευαν το 77% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2023, που αντιστοιχεί σε τρεις στους τέσσερις θανάτους.
Οι ηλικιωμένοι, άνω των 65 ετών, συγκαταλέγονται στις πιο ευάλωτες ομάδες, καθώς αντιπροσώπευαν το 31% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2023(από 28% το 2019), ενώ αντιπροσωπεύουν το 21% του πληθυσμού.
Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ αποτελούσαν μόνο το 7% του πληθυσμού.
Τι κάνει η ΕΕ για να μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων;
Η Επιτροπή υπέβαλε τον Μάρτιο του 2023 προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για τις άδειες οδήγησης και την εισαγωγή της απαγόρευσης οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ, εάν μια χώρα της ΕΕ αποφασίσει να αποκλείσει έναν οδηγό μετά από σοβαρή παράβαση.
Τον Οκτώβριο του 2021, το Κοινοβούλιο ενέκρινε κανόνες ασφάλισης οχημάτων που αποσκοπούν στην καλύτερη προστασία των πολιτών σε όλη την ΕΕ.
Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν επίσης υπέρ της θέσπισης του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια που στοχεύει στην επίτευξη μηδενικού αριθμού θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050. Μεταξύ άλλων προβλέπει τον καθορισμό ασφαλών ορίων ταχύτητας (30χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές), την μηδενική ανοχή στην οδήγηση σε κατάσταση μέθης και την συμπερίληψη ορισμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας σε όλα τα οχήματα.
Τον Απρίλιο του 2019, το Κοινοβούλιο ψήφισε νέους κανόνες για την υποχρεωτική καθιέρωση 30 χαρακτηριστικών ασφαλείας για τα νέα αυτοκίνητα, όπως είναι το ευφυές σύστημα ελέγχου ταχύτητας, η συσκευή προειδοποίησης για την απόσπαση της προσοχής του οδηγού και το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Οι υποχρεωτικές τεχνολογίες ασφαλείας θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διάσωση πάνω από 25.000 ζωών και την αποτροπή τουλάχιστον 140.000 τραυματισμών έως το 2038, δεδομένου ότι το 95% των ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.
Για να γίνουν πιο ασφαλείς οι ευρωπαϊκοί δρόμοι, η ΕΕ ενίσχυσε επίσης τους κανόνες για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδοµών και εργάζεται για τη διασφάλιση κοινών κανόνων για αυτοκινούμενα οχήματα.





