«Πρεμιέρα» τη Δευτέρα για τις θερινές εκπτώσεις – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
«Πρεμιέρα» κάνουν την Δευτέρα 8 Ιουλίου οι Θερινές εκπτώσεις οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Αυγούστου. Έμποροι και καταστηματάρχες ευελπιστούν μέσα στην εκπτωτική περίοδο να κινηθεί η αγορά, ενώ από την πλευρά τους οι καταναλωτές αναμένουν αυτή την περίοδο προκειμένου να προμηθευτούν προϊόντα και πιο συμφέρουσες τιμές.
Ωστόσο καλό θα είναι οι καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί και κατά την περίοδο των εκπτώσεων και να γνωρίζουν πως οι εκπτώσεις αφορούν στα προϊόντα της θερινής περιόδου. Αντίθετα, οι προσφορές αφορούν κατά κόρον μη εποχικά είδη, που θεωρητικά έχει περάσει η μόδα τους.
Τι ορίζει ο νόμος
Σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρο 15 νόμου 4177/2013) οι θερινές (καλοκαιρινές) εκπτώσεις αρχίζουν από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου και διαρκούν μέχρι το τέλος του Αυγούστου.
Ως εκ τούτου οι καλοκαιρινές εκπτώσεις 2024 αρχίζουν την Δευτέρα 8 Ιουλίου 2024 και διαρκούν έως τo Σάββατο 31 Αυγούστου 2024.
Περαιτέρω σύμφωνα με το άρθρο 16 του ίδιου νόμου 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή, κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή 14 Ιουλίου 2024 (με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα)
Στη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) παρέχει οδηγίες προς τις Ομοσπονδίες και τους Εμπορικούς Συλλόγους σε όλη την χώρα, ώστε να ενημερώνουν τα μέλη τους για τις υποχρεώσεις του νόμου.
Συγκεκριμένα:
- 1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματοςκαι οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
- 2. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης. Εάν αναγραφεί ποσοστό, πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «50% έκπτωση»).
- 3. Ιδιαίτερηπροσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών, διότι τα προβλεπόμενα πρόστιμα είναι βαρύτατα. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικάκαι ποιοτικά.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:
1) Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στα καταστήματα θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.
2) Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της αρχικής (που συνήθως είναι διαγραμμένη) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική, στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου εκτίθενται τα προϊόντα.
3) Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ.
4) Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.
5) Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
6) Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
7) Ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις.
8) Μην διστάζετε να ενημερώνεστε επακριβώς για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
9) Ενημερωθείτε από τους εμπόρους για το αν πραγματοποιούνται αλλαγές στα είδη που πωλούν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
10) Ζητάτε απόδειξη, γιατί μόνο έτσι αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
11) Ζητάτε τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.