Πού κυμαίνονται οι τιμές στο «καλάθι των Χριστουγέννων» – Ποια προϊόντα παρουσιάζουν μείωση
Για την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, μπροστά στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι , αναφέρθηκαν ο Απόστολος Πεταλάς γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Καταναλωτών ΝΕΟ ΙΝΚΑ, μιλώντας στο ΕΡΤΝews και στην εκπομπή «Σαββατοκύριακο από τις 5» (Δ. Κοτταρίδης – Ν. Κασιμάτη).
Ο Απόστολος Πεταλάς δήλωσε: «Όπως ξέρετε, φέτος το καλάθι των Χριστουγέννων έχει ξεκινήσει εδώ και δέκα μέρες, από τις 11 Δεκεμβρίου και νομίζω ότι τα νέα είναι θετικά, με την έννοια ότι τα βασικά προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι, όπως είναι το αρνί, το κατσίκι, η γαλοπούλα, το τσουρέκι, έχουν τιμές στα σούπερ μάρκετ περίπου από 3% έως και 8% κάτω από πέρυσι και ίσως η μόνη εξαίρεση είναι τα σοκολατοειδή, διότι όπως ξέρετε εκεί έχει εκτοξευθεί η τιμή διεθνώς του κακάο έχει διπλασιαστεί σχεδόν από πέρυσι τέτοιον καιρό, αλλά γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια οι ανατιμήσεις στα σχολεία να μην είναι περισσότερο από 15%. Αυτή είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή όσον αφορά το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
Βεβαίως να πούμε ότι όπως είναι γνωστό και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις τόσο της Νίλσεν, της Σιρκάνα, της Eurostat, ο πληθωρισμός των τροφίμων έχει μια τάση αποκλιμάκωσης και στα σούπερ μάρκετ είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ και στη διάρκεια των Χριστουγέννων θα έχουμε τις ίδιες τάσεις.
Ο πληθωρισμός των τροφίμων συνολικά στην Ελλάδα τον Νοέμβριο ήταν 0,8% με μέσο όρο στην Ευρώπη 2,4 και στα σούπερ μάρκετ ιδιαίτερα, όπως το μετράει το ΙΕΛΚΑ ήταν αρνητικός 0,7%. Φυσικά αυτά τα μεγέθη, δεν είναι μεγέθη που μπορούν να δώσουν σημαντική, αν θέλετε, ανάσα.
Δηλαδή αν αντί να δώσουμε 100 ευρώ δώσουμε 99 δεν αλλάζει σημαντικά. Είναι όμως πολύ σημαντικό ότι η αποκλιμάκωση έχει μια σταθερή πορεία και αυτό προϊδεάζει την πορεία των τιμών και για τους επόμενους μήνες».
Από την πλευρά του ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Καταναλωτών νέου ΙΝΚΑ, δήλωσε: «Ενδεικτική μπορεί να είναι η προσέγγιση γιατί σύμφωνα με, επικαλούμαι και εγώ τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, κάποιες κατηγορίες προϊόντων, μειώθηκαν πράγματι οι τιμές και έχουμε αρκετή αρκετά μεγάλη μείωση στα απορρυπαντικά, στα είδη καθαρισμού, στα είδη προσωπικής υγιεινής, που εκεί ήταν υψηλές τιμές και κάποιες εταιρείες.
Ειδικά κάποιες εταιρείες με επώνυμα προϊόντα σε αυτές τις κατηγορίες προϊόντων, είδαν να χάνουν απώλεια, να έχουν απώλεια του μεριδίου της αγοράς έναντι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που σταθερά κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οπότε μείωσαν τις τιμές για να είναι ανταγωνιστικοί. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε και μια μείωση τιμών σε αυτές τις κατηγορίες.
Σε κάποιες άλλες κατηγορίες, όπως είναι στα ψάρια, όπως είναι στα σοκολατοειδή, όπως είναι, στα ορεκτικά, στους χυμούς., εκεί είχαμε αυξήσεις. Πράγματι έχουμε μια συγκράτηση, είναι ενθαρρυντικό αυτό.
Δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε λύσει το πρόβλημα της ακρίβειας, σε καμία περίπτωση απέχουμε πάρα πολύ.
Υπάρχει μία δυσαρέσκεια στους καταναλωτές, λόγω των συσσωρευμένων αυξήσεων όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Το καλάθι των Χριστουγέννων βοηθάει. Δεν μπορώ να πω ότι δεν συμβάλλει στη συγκράτηση των τιμών και το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με στοιχεία, κάποια προϊόντα έχουν συγκρατηθεί.
Οι τιμές για παράδειγμα στα κρέατα οι τιμές είναι ίδιες με πέρυσι. Ενθαρρυντικό αυτό. Έχουν αυξηθεί λίγο οι τιμές στα γλυκίσματα κάπου εξισορροπούνται. Δεν θα είναι σημαντικά πιο ακριβό. Δηλαδή τις πολύ μεγάλες αυξήσεις που είχαμε δει το 2023 σε σχέση με το 2022, δεν θα τις δούμε φέτος.
Στον κλάδο τροφίμων, ο πληθωρισμός έτρεχε με διψήφιο νούμερο. Δεν συγκρίνεται με φέτος. Με αυτή την έννοια λέω ότι είναι ενθαρρυντικά αυτά τα στοιχεία, αρκεί να μην δούμε νέες ανατιμήσεις το 2025».
Ακολούθως ο κ. Πεταλάς αναφερόμενους στη μείωση τιμών για 670 κωδικούς, δήλωσε ότι: «Η πρωτοβουλία αυτή για τη μείωση των τιμών σε μια γκάμα προϊόντων και κυρίως τροφίμων, βεβαίως είναι και σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή, μπορώ να σας πω ότι στα ράφια είναι περισσότερα από 700 κωδικοί, που έχουν σηματοδοτηθεί με αυτή και η διάρκειά τους σίγουρα θα καλύψει όλη τη διάρκεια των γιορτών και κατά πάσα πιθανότητα θα εξελιχθεί μέχρι και τέλος του Γενάρη τουλάχιστον, με τις τιμές αυτές.
Επομένως και αυτό, αλλά ταυτόχρονα πέρα από το καλάθι και την πρωτοβουλία μείωσης της τιμής, υπάρχουν και πάρα πολλές προσφορές, αν θα πάτε στα σούπερ μάρκετ, σε εξειδικευμένα προϊόντα, προσφορές που κάνουν είτε οι προμηθευτές είτε οι αλυσίδες. Νομίζω ότι οι καταναλωτές μπορούν να έχουν επιλογές και να έχουν μια μικρή μείωση της συνολικής κατανάλωσης σε σχέση με πέρσι».
Πηγή ertnews.gr