Πανελλήνιες 2025: Τι ισχύει για τα Ειδικά Μαθήματα και τη βαθμολόγηση
Σε ποια ειδικά μαθήματα θα εξεταστούν οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το πρόγραμμα εξέτασης και τα τμήματα που έχουν προαπαιτούμενα αυτά τα μαθήματα.
Οι Πανελλήνιες 2025 βρίσκονται στην τελική ευθεία για την έναρξή τους με τους μαθητές Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων να προετοιμάζονται πυρετωδώς και κάνουν επαναλήψεις στην ύλη. Οι εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) ξεκινούν στις 30 Μαΐου ενώ αντίστοιχα για τα ΕΠΑΛ στις 31 Μαΐου. Μετά το πέρας των Γενικών Μαθημάτων σειρά παίρνουν τα Ειδικά Μαθήματα με την πρεμιέρα τους να είναι το Σάββατο 14 Ιουνίου με τα Ισπανικά.
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025 Ειδικών και Μουσικών μαθημάτων ΓΕΛ
Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης:
μέχρι τις 08:00 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08:30 π.μ.,
μέχρι τις 09:30 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 10:00 π.μ.
Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα:
- των ξένων γλωσσών είναι τρεις (3) ώρες,
- των Σχεδίων ( Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες,
- για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 4΄ έως 6΄ λεπτά ανά υποψήφιο,
- για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία», η εξέταση συνολικά έχει διάρκεια τρεις (3) ώρες και 30΄ λεπτά
Πανελλήνιες 2025: Τρόπος εξέτασης ειδικών μαθημάτων
Σε ΦΕΚ του Υπουργείου Παιδείας ορίζεται αναλυτικά το πλαίσιο εξέτασης και βαθμολόγησης των ειδικών μαθημάτων στις Πανελλήνιες 2025. Σύμφωνα με αυτό η εξέταση κάθε ειδικού μαθήματος Ξένης Γλώσσας γίνεται ως εξής:
Α. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Δίνεται στους υποψηφίους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρού νται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λπ. Το κείμενο μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη ή ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή. Το περιεχόμενο του κειμέ νου είναι γενικού ενδιαφέροντος. Προτιμούνται θέματα σχετικά με την εκπαίδευση, τον επαγγελματικό προσα νατολισμό, το περιβάλλον, τις ανθρώπινες σχέσεις, την οικογένεια, τα ταξίδια, τις διακοπές, τα προϊόντα νέας τεχνολογίας, την υγεία, τις διατροφικές συνήθειες και την ψυχαγωγία ή άλλα θέματα που κρίνονται πρόσφορα από την Κεντρική Επιτροπή Ειδικών Μαθημάτων (ΚΕΕΜ). Δίνονται 8-10 ερωτήσεις επί του κειμένου.
α) Οι τρεις – τέσσερις (3-4) πρώτες απαιτούν μια «σύ ντομη απάντηση». Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί το γενικό νόη μα του κειμένου, καθώς και το πεδίο αναφοράς του ή το συγκειμενικό του πλαίσιο (δηλαδή ποιος γράφει σε ποιον και για ποιο σκοπό, πού δημοσιεύεται το κείμε νο, κ.λπ.). Κατά τη βαθμολόγηση των σύντομων αυτών απαντήσεων δεν λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά και γραμματικά λάθη εφόσον αυτά δεν εμποδίζουν την επικοινωνία, δηλαδή την κατανόηση της απάντησης από το βαθμολογητή.
β) Οι υπόλοιπες ερωτήσεις είναι του τύπου «πολλα πλή επιλογή», δηλαδή ερωτήσεις που απαιτούν από τον υποψήφιο να επιλέξει την ορθή μεταξύ τριών (3) απα ντήσεων. Με τις ερωτήσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί επιμέρους νοήματα του κειμένου, ρητά ή υπαινικτικά διατυπωμένα. Η κατανόηση γραπτού λόγου βαθμολογείται με τριά ντα (30) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, οι οποίες κα τανέμονται στην κάθε ερώτηση με απόφαση της ΚΕΕΜ.
Β. ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ
Δίνονται τρεις (3) δραστηριότητες/ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμο ποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο για την κάθε περίσταση. Η κάθε δραστηριότητα/άσκηση περι λαμβάνει πέντε (5) ερωτήσεις. Ειδικότερα ελέγχονται: α) Η επίγνωση σε επίπεδο λέξης. Με τη δραστηριό τητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησι μοποιεί τις κατάλληλες λέξεις από άποψη σημασίας, κρίνοντας από τα συμφραζόμενα, με τρόπο ορθό από άποψη γραμματικής. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση» ή/και «αντιστοίχιση». β) Η επίγνωση σε επίπεδο πρότασης. Με τη δραστηρι ότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος χρησιμο ποιεί τη γλώσσα με γραμματική ορθότητα στο επίπεδο της πρότασης. Τύπος εξέτασης: «συμπλήρωση». γ) Η επίγνωση σε επίπεδο κειμένου. Με τη δραστη ριότητα/άσκηση αυτή ελέγχεται αν ο υποψήφιος είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τα στοιχεία εκείνα που εξυπη ρετούν τη συνοχή και συνεκτικότητα του λόγου. Τύπος εξέτασης: «αντιστοίχιση» ή/και «τοποθέτηση στη σωστή σειρά». Οι δραστηριότητες/ασκήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γλωσσική επίγνωση δεν έλκονται υποχρεωτικά από το κείμενο της εξέτασης. Η γλωσσική επίγνωση βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, οι οποίες κατανέμονται ισότιμα σε κάθε ερώτηση δηλαδή δύο (2) μονάδες κάθε ερώτηση.
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Δίνεται στους υποψήφιους ένα θέμα και τους ζητείται να συντάξουν, στην ξένη γλώσσα, κείμενο έκτασης πε ρίπου 180-200 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις συ μπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων, κ.λπ. Το θέμα διατυπώνεται κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να προσδιορίζεται με σαφήνεια τόσο η γε νική περίσταση επικοινωνίας (δηλαδή με ποια ιδιότητα γράφει ο υποψήφιος, σε ποιον απευθύνεται, ποια σχέση υποτίθεται ότι έχουν μεταξύ τους, κ.λπ.), όσο και η λεκτική/ές πράξη/εις που πρέπει να αναπτύξει ο υποψήφιος (π.χ. να χαιρετήσει, να περιγράψει κάτι, να διηγηθεί κάτι που συνέβη, να διατυπώσει μιαν άποψη ή επιχειρήματα για κάτι, κ.λπ.). Η παραγωγή γραπτού λόγου μπορεί να είναι περιγραφή ή/και διήγηση ή/και έκφραση άποψης ή/και διατύπωση επιχειρηματολογίας. Το θέμα της παραγωγής γραπτού λόγου δεν πρέπει να έχει συνάφεια με το περιεχόμενο του κειμένου το οποίο δίνεται για την κατανόηση του γραπτού λόγου. Η παραγωγή γραπτού λόγου βαθμολογείται με σαράντα (40) μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα.
Τι ισχύει για το Ελεύθερο Σχέδιο και το Γραμμικό
2. α) Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Ελεύθερο Σχέδιο» περιλαμβάνει ελεύθερη σχεδίαση αντικειμένων, που τοποθετούνται πάνω σε βάθρο και επιδιώκεται η εξακρί βωση της ικανότητας του υποψηφίου να αποδίδει και να εκφράζει τα χαρακτηριστικά μορφικά γνωρίσματα του θέματος, που δίνεται για σχεδίαση. Κατά την εξέταση στο «Ελεύθερο Σχέδιο», δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πι νακίδα σχεδίασης, διαστάσεων αναλόγων με το χαρτί σχεδίασης. Η σχεδίαση γίνεται με μολύβια, οτιδήποτε άλλο που μπορεί να φέρει μαζί του ο κάθε υποψήφι ος στην εξέταση ανακοινώνεται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου. β) Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντά βαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια: Α) Η απεικόνιση του θέματος στον καθορισμένο χώρο σχεδίασης, βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.
Β) Η σχεδιαστική απόδοση των αναλογιών των αντι κειμένων της σύνθεσης καθώς και των σχημάτων που προκύπτουν από τα αντικείμενα, βαθμολογείται με τρι άντα (30) μονάδες.
Γ) Η απόδοση με τονική διαβάθμιση των φωτεινών και σκιερών επιφανειών που συνθέτουν το σύνολο του θέματος, βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες.
Δ) Η ποιότητα απεικόνισης του θέματος, βαθμολογεί ται με είκοσι (20) μονάδες. 3. α) Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Γραμμικό Σχέ διο» περιλαμβάνει σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και μορφών, τα οποία δίνονται σε φύλλο χαρτιού και επιδιώ κεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου για σχεδίαση με ακρίβεια και καθαρότητα. Κατά την εξέταση στο «Γραμμικό Σχέδιο» δίνεται στους υποψηφίους κατάλληλο χαρτί σχεδίασης. Ο κάθε υπο ψήφιος πρέπει να έχει μαζί του στις εξετάσεις πινακίδα σχεδίασης με παραλληλογράφο ή «ταυ», σε διαστάσεις ανάλογες με το χαρτί σχεδίασης καθώς και τα απαραίτη τα για τη σχεδίαση όργανα και υλικά, έτσι όπως ανακοι νώνονται κάθε φορά με σχετικό δελτίο τύπου. Οι υποψήφιοι θα πρέπει επίσης να φέρουν μαζί τους μηχανικά μολύβια διαφορετικής σκληρότητας και πενά κια μαύρης μελάνης για σχεδίαση γραμμών με διαφορε τικά πάχη. Επισημαίνεται ότι, είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μελάνη είτε πρόκειται για τελική σχεδίαση με μολύβι, θα πρέπει οι υποψήφιοι να επιτύχουν τις κα τάλληλες διαβαθμίσεις πάχους και έντασης γραμμών ανάλογα με την κλίμακα του σχεδίου και σύμφωνα με τους κανόνες της ορθής σχεδίασης.
β) Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντά βαθμη κλίμακα, αξιολογούνται τα παρακάτω κριτήρια: Α) Η διάταξη στο χαρτί, βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Β) Η σωστή σχεδίαση του θέματος, βαθμολογείται με σαράντα (40) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Γ) Η κατάλληλη επιλογή γραμμών, βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Δ) Οι συμβολισμοί και τα γράμματα, βαθμολογούνται με είκοσι πέντε (25) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλί μακα. Ε) Το συνολικό αποτέλεσμα, βαθμολογείται με πέντε (5) μονάδες στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Για κάθε ένα από τα παραπάνω κριτήρια, η ΚΕΕΜ δύναται να προβεί σε περαιτέρω διάκριση υποκριτηρίων, με αντίστοιχη κατανομή της βαθμολογίας, η οποία θα αποτυπώνεται στη διατύπωση των θεμάτων.
Πηγή: dnews.gr