Νέο αεροδρόμιο Καστελίου: Οι δύο “εμπλοκές” που απειλούν το χρονοδιάγραμμα του έργου - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Νέο αεροδρόμιο Καστελίου: Οι δύο “εμπλοκές” που απειλούν το χρονοδιάγραμμα του έργου

24 Ιουνίου 2025 -

Με δύο σημαντικά θέματα που έχουν προκύψει κατά τη διάρκεια της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι ασχολείται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα αρχαία που έχουν βρεθεί στη θέση που είναι να τοποθετηθεί το ραντάρ του αεροδρομίου αλλά και η ανάγκη κατασκευής σήραγγας στον συνδετήριο δρόμο του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ απειλούν με καθυστερήσεις στην τελική λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου.

Όπως ανέφερε από το βήμα της βουλής ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος σε σχετική ερώτηση, ναι μεν το κυρίως έργο τρέχει αλλά οι δύο εμπλοκές μπορεί να αποτελέσουν δυνητικά σημεία που στο μέλλον θα καθυστερήσουν το έργο.

Οι δύο “εμπλοκές”

Ο υφυπουργός μίλησε αναλυτικά για τα δύο αυτά ζητήματα:

1. Στον λόφο 24 (λόφος Παπούρα), όπου θα εγκατασταθούν τα συστήματα αεροναυτιλίας, πρακτικά το ραντάρ του αερολιμένα, έχουν βρεθεί πολύ σημαντικά αρχαία κατά το ΥΠΠΟ, που επιβάλλουν μία σημαντική τροποποίηση και των συστημάτων αεροναυτιλίας και του τρόπου τοποθέτησής τους. Αυτό το θέμα αναμένεται να κλείσει εντός των προσεχών ημερών, αν δεν κάνω λάθος την πρώτη εβδομάδα Ιουλίου θα γίνει η συζήτηση στο ΚΑΣ, οπότε θέλω να πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα έχει κλείσει η υπόθεση του λόφου 24.

Αυτό θα επιτρέψει αμέσως μετά να προχωρήσει η δημοπράτηση των συστημάτων αεροναυτιλίας για την προσέγγιση και την απογείωση των αεροσκαφών. Από την πορεία του χρονοδιαγράμματος αυτής της προμήθειας θα προκύψει και η τυχόν καθυστέρηση, που θα πρέπει με κάποιον τρόπο είτε να αφομοιωθεί από το έργο -είτε επιτρέποντας μια μεταβατική λειτουργία με τα συστήματα του Καζαντζάκης ή να οδηγήσει σε μίας παράταση της παράδοσης του έργου. Αυτό δεν έχει κριθεί αυτή τη στιγμή. Σίγουρα όμως ο λόφος 24 είναι ένα θέμα που βρίσκεται στην κρίσιμη διαδρομή.

2. Το δεύτερο ζήτημα, που θα έλεγε κανείς ότι δεν αφορά άμεσα το αεροδρόμιο, είναι η σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο (σύνολο 13,12 χλμ.). Στην περιοχή του Πετριανού Λάκκου έχουμε περιβαλλοντικά ζητήματα και αρχαιοτήτων, που επίσης έχουν οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις.

Εντός εβδομάδας αναμένουμε ότι θα έχουμε πάρει τις υπογραφές για τη ΜΠΕ, η οποία έρχεται ως επακόλουθο της αδυναμίας να προχωρήσουμε στις εργασίες μέσο στον χρόνο που απαιτείτο για την διέλευση στο σημείο, όπου προβλέπονται δίδυμες σήραγγες, μήκους περίπου 3 χλμ. Αυτό το έργο δεν είναι κάτι που μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος του αεροδρομίου. Κατά συνέπεια πρέπει να μελετηθούν οι εναλλακτικές οδεύσεις από την περιοχή του Αρκαλοχωρίου.

Η σήραγγα δεν προβλεπόταν στην αρχική μελέτη του έργου. Είναι έργο που έρχεται ως μεταβολή νομοθεσίας από την ώρα που η περιβαλλοντική μελέτη επιβάλλει πρόσθετα μέτρα για την προστασία του σημείου -επίσης οι αρχαιολογικές εργασίες θα είχαν ως αποτέλεσμα μια πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση του έργου- .Είναι αναγκαίο έργο, το οποίο θα αντιμετωπιστεί συμβατικά με τις εξαιρετικές διαδικασίες που προβλέπονται.

Αυτά αντιμετωπίζουμε επί του παρόντος, είναι ζητήματα που δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε αν και κατά πόσο θα χρειαστεί να καθυστερήσει το έργο. Παραμένουμε στο χρονοδιάγραμμα της 6ης Φεβρουαρίου 2027, αλλά με τις επιφυλάξεις που ανέφερα. Άλλη ημερομηνία θα υπάρξει, αν υπάρξει σχετικό αίτημα του παραχωρησιούχου που έχει αναλάβει την εκτέλεση του έργου.

Έχουμε δώσει εντολή εκπόνησης προκαταρκτικών ερευνών και μελετών, περιλαμβανομένων και των αναγκαίων περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και των μελετών οριοθέτησης για την αντιμετώπιση δυσμενών επιπτώσεων από πλημμυρικά φαινόμενα πέριξ του νέου αεροδρομίου (11/05/2022). Αυτές είναι οι συμπληρωματικές εργασίες που ξέρετε, οι οποίες περιλαμβάνονται στο επιπλέον τίμημα.

Έχει δοθεί εντολή εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του βιολογικού καθαρισμού του ΝΔΑΗΚ, έτσι ώστε να υποδέχεται και τα λύματα του οικισμού του Καστελίου και τη σύνδεση του βιολογικού με τους όμορους οικισμούς, εξασφάλιση της υδροδότησης των οικισμών της περιοχής και σύνδεσή τους με τον βιολογικό καθαρισμό (ΥΑ του 2022). Όλα αυτά έρχονται στη συμπληρωματική σύμβαση.

Επίσης, έχει δοθεί εντολή εκπόνησης μελετών για την υδροδότηση του ΝΔΑΗΚ και σε αυτό το πλαίσιο θα εξασφαλιστεί η βελτίωση της υδροδότησης των οικισμών πέριξ του αεροδρομίου Καστελίου.

“Δεν θα αφήσουμε εκτεθειμένη την περιοχή του νέου αεροδρομίου, θα γίνουν όλες οι συμπληρωματικές εργασίες που είναι απολύτως απαραίτητες. Βαδίζουμε με στόχο όσο μπορούμε να καλύψουμε τυχόν καθυστερήσεις που προκύπτουν στο έργο, οι οποίες οφείλονται σε ανωτέρα βία και όχι πάντως σε οποιαδήποτε αβελτηρία είτε του δημοσίου είτε του παραχωρησιούχου” ανέφερε ο κ.Ταχιάος.

Να θυμίσουμε πως τα έργα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου είναι σχεδόν στο 50% και προχωρούν χωρίς κάποια προβλήματα. Ο παραχωρησιούχος που αποτελείται από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR σήμερα έχει προχωρήσει σε πολύ σημαντικό βαθμό τόσο την ανέγερση του τερματικού σταθμού, όσο και την διαμόρφωση του διαδρόμου προσαπογείωσης, των βοηθητικών διαδρόμων κ.α. Tα έργα έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ.

 

Πηγή: ypodomes.com