Μη καταβολή υπερωριών και υπερβάσεις χρόνου εργασίας στις Μινωικές Γραμμές – Έλεγχοι σε όλες τις εταιρείες
Το θέμα της καταστρατήγησης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας των ναυτικών,μη καταβολής υπερωριών και υπέρβασης του ανώτατου επιτρεπόμενου χρόνου εργασίας των ναυτικών ήρθε για μία ακόμα φορά στο φως με αφορμή την καταγγελία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) για «όργιο εργοδοτικής παραβατικότητας», που διαπιστώθηκε μετά από έλεγχο στα πλοία KNOSSOS PALACE και FESTOS PALACE, των Μινωικών Γραμμών, που ανήκει πλέον στον Όμιλο Γκριμάλντι.
Εταιρεία λαϊκής βάσης
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Μινωικές Γραμμές ιδρύθηκαν ως μία εταιρεία λαϊκής βάσης το 1972 στο Ηράκλειο από τον Κώστα Κληρονόμο, δικηγόρο και δήμαρχο της πόλης. Οι Μινωικές Γραμμές αποτέλεσαν για πολλά χρόνια μία εταιρεία ιδιαίτερης σημασίας και για την κοινωνία της Κρήτης και δη για το Ηράκλειο. Η πλειονότητα των ναυτικών ήταν από την Κρήτη και η εταιρεία με αυτό τον τρόπο στήριζε την τοπική κοινωνία. Οι Μινωικές Γραμμές πέρασαν στον όμιλο Γκριμάλντι το 2008.
Οι έλεγχοι
Όπως επιβεβαίωσαν στο in αρμόδιες πηγές, διενεργήθηκε έλεγχος στις 18 και 19 Ιουνίου αντίστοιχα στα δύο πλοία FESTOS PALACE και KNOSSOS PALACE από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, στους οποίους διαπιστώθηκε αναντιστοιχία των υπερωριών μεταξύ αυτών που προκύπτουν και αυτών που πληρωνόντουσαν τις οποίες έχει απαριθμήσει αναλυτικά για κάθε ναυτικό καθώς και υπερβάσεις του ανώτατου επιτρεπόμενου χρόνου εργασίας. Βεβαιώθηκαν παραβάσεις και στα δύο πλοία και ζητήθηκε από την εταιρεία εγγράφως να συμμορφωθεί. Σύμφωνα δε με τη διαδικασία θα γίνει και επανέλεγχος στα πλοία προκειμένου να διαπιστωθεί εάν αποκαταστάθηκαν οι αντικανονικότητες. Ο επανέλεγχος αναμένεται να γίνει στις αρχές Ιουλίου προκειμένου να έχουν γίνει οι πληρωμές και να είναι δυνατό να διαπιστωθεί εάν έχουν αποκατασταθεί οι παραβάσεις με την καταβολή των υπερωριών.
Βάση της διαδικασίας μετά τη βεβαίωση της παράβασης που έχει ήδη γίνει θα κληθεί η εταιρεία σε απολογία και στη συνέχεια αναμένεται να έχουμε την απόφαση για το διοικητικό πρόστιμο, που προβλέπεται από τον κώδικα για το Δημόσιο Ναυτικό Δίκαιο.
Η ανακοίνωση της ΠΝΟ
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με ανακοίνωση της ΠΝΟ με ημερομηνία 19/6/2024, για την καταγγελία στην συγκεκριμένη εταιρεία, σημειώνεται – μεταξύ άλλων – ότι σε κοινό έλεγχο στο πλοίο «KNOSSOS PALACE» της MINOAN LINES, στον οποίο συμμετείχαν το Ειδικό Τμήμα Ελέγχου της ΠΝΟ, εκπρόσωποι των Ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΑΘΕΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ και στελέχη της Ναυτολογίας Πειραιά «διαπιστώθηκε ότι το σύνολο των μελών του ξενοδοχειακού προσωπικού και το σύνολο των Αξιωματικών Γέφυρας εργάζονται καθημερινά τουλάχιστον τρεις ώρες υπερωριακά, τις οποίες και δεν αμείβονται».
Απαίτηση της ΠΝΟ είναι « να διερευνηθεί από τα αρμόδια Λιμενικά όργανα ποιος έδωσε τη συγκεκριμένη εντολή από την πλοιοκτήτρια εταιρεία για την ανεπίτρεπτη παραπάνω μεταφορά των μελών του πληρώματος από άλλο πλοίο της ίδιας εταιρείας και μάλιστα κατά τη διάρκεια της δικαιούμενης διανυκτέρευσης τους ενάντια στην MLC και ειδικά στις διατάξεις της που αφορούν τις περιόδους ανάπαυσης των μελών του πληρώματος».
Ζητείται ακόμα «άμεση καταβολή των δεδουλευμένων υπερωριών για το μήνα Μάιο και τον άμεσο τερματισμό των απαράδεκτων πρακτικών της διεξαγωγής εκδηλώσεων και δεξιώσεων στο πλοίο και μάλιστα με μεταφορά ναυτικών από πλοίο σε πλοίο και την απαρέγκλιτη εφαρμογή των ΣΣΕ και του συνόλου της Ναυτεργατικής Νομοθεσίας».
Έλεγχοι σε μηνιαία βάση σε όλα τα ακτοπλοϊκά πλοία
Όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές τα ακτοπλοϊκά πλοία, όλων των εταιρειών, ελέγχονται για θέματα εργασίας, συλλογικών συμβάσεων εργασίας και εφαρμογής της Maritime Labor Convention (MLC), σχεδόν σε μηνιαία βάση. Οι έλεγχοι κάποιες φορές είναι εξαντλητικοί και κάποιες φορές δειγματοληπτικοί.
Τόσο στις Μινωικές Γραμμές όσο και σε σειρά άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών, κατά καιρούς διαπιστώνονται παραβάσεις με τις αναντιστοιχίες στις υπερωρίες να είναι ένα παράδειγμα. Αντικανονικότητες οι οποίες μετά τους ελέγχους αποκαθίστανται και έχουν επιβληθεί και οι προβλεπόμενες κυρώσεις στις εταιρείες.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ωστόσο ότι το θέμα είναι η διασφάλιση στο σύνολο των εταιρειών ότι δεν παραβιάζονται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, όπως για παράδειγμα – μεταξύ άλλων – η καταβολή των αμοιβών για υπερωρίες, οι έξτρα αμοιβές για εξπρές δρομολόγια, αλλά και να τηρούνται οι απαραίτητες ώρες ανάπαυσης που προβλέπονται.
Πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάνουν λόγο για ιδιαίτερη ευαισθησία της πολιτικής ηγεσίας στο εν λόγω ζήτημα και προσπάθειας να εφαρμόσει τους νόμους. Αφού το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι Λιμενικές Αρχές έχουν την πλήρη αρμοδιότητα για την εφαρμογή της ναυτεργατικής νομοθεσίας.
Ζήτημα η υποστελέχωση και η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου εργασίας
Για τους συνδικαλιστές ωστόσο η μεγάλη εικόνα δεν περιορίζεται μόνο στις ώρες των υπερωριών που χρωστάει η εκάστοτε εταιρεία στους εργαζόμενους. Όπως λένε υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος τόσο για τους ίδιους τους εργαζόμενους όσο και για τους επιβάτες αφού όταν η νομοθεσία επιτρέπει οι οργανικές θέσεις των πλοίων να είναι μειωμένες και το καράβι είναι επί της ουσίας υποστελεχωμένο, αφού λιγότεροι εργαζόμενοι επιβαρύνονται με περισσότερες ώρες εργασίας και μειώνονται οι ώρες ξεκούρασης τους.
Συνδικαλιστικές πηγές δε προειδοποιούν, ότι η κατάσταση που επικρατεί γενικότερα στην ακτοπλοΐα αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για ένα δυστύχημα «τύπου Τεμπών».
Πηγή in.gr