Μείωση τιμών σε βασικά αγαθά – Ποια είδη θα πωλούνται φθηνότερα έως και 15% για τουλάχιστον δύο μήνες
Μειωμένες τιμές από 6% έως και 15% σε 123 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης θα δουν οι καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ σταδιακά μέχρι το τέλος του μήνα. Οι αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και οι προμηθευτές τους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης και δεσμεύονται ότι οι μειωμένες τιμές θα διατηρηθούν για τουλάχιστον δύο μήνες. Ταυτόχρονα, εξετάζονται νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου των παραπλανητικών προσφορών.
Με τους λογαριασμούς των σούπερ μάρκετ να παραμένουν φουσκωμένοι, επιβαρύνοντας τα νοικοκυριά, οι μεγάλες αλυσίδες και οι βιομηχανίες ενεργοποιούν εκ νέου το μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών με στόχο την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού των τροφίμων. Μάλιστα, ανά δύο εβδομάδες η λίστα θα ανανεώνεται και θα προστίθενται νέοι κωδικοί.
Όπως δήλωσε ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή: «Βλέπουμε ότι υπάρχει μια ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις, έχουμε την προσδοκία ότι θα έχουμε περισσότερους ακόμα κωδικούς πολύ σύντομα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ελληνικής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, φαίνεται ότι αυτοί θα ξεπεράσουν τους 600».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στα τρόφιμα, με το ελαιόλαδο να πωλείται από 5% έως 8% φθηνότερα, τα άλευρα από 9% έως 15%, ο χυμός ντομάτας κατά 15%, ενώ χαμηλότερες από 7% έως 10% είναι οι τιμές στο κριθαράκι και από 6%-7% στο ρύζι. Σε μονοψήφιο ποσοστό από 6% έως 8% κυμαίνονται οι μειώσεις τιμών σε απορρυπαντικά ρούχων, χλωρίνες και σαμπουάν, ενώ έως 10% φθηνότερες διατίθενται οι βρεφικές πάνες.
Από την πλευρά του ο Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, επισημαίνει πως: «Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ενθαρρύνουν τους προμηθευτές να συμμετέχουν, δεύτερον τηρώντας στα ράφια αυτή την πρωτοβουλία με ένα αρκετά μεγάλο κόστος και του χώρου, αλλά και εργατικών χεριών για να υλοποιηθεί. Επίσης… τα υπάρχοντα αποθέματα των σούπερ μάρκετ χαμηλώνουν την τιμή από την ημέρα που εφαρμόζεται και βεβαίως έχουν κι αυτά συμμετοχή στην έκπτωση που έχει βάλει ο προμηθευτής».
Μειωμένους τιμοκατάλογους σε περίπου 100 προϊόντα έχουν αποστείλει και άλλες προμηθευτικές εταιρείες, οι οποίες ωστόσο δεν λαμβάνονται υπόψη δεδομένου ότι είναι κάτω από το όριο του 5%.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης δήλωσε: «Έκτακτα μέτρα, όπως market pass, το καλάθι του νοικοκυριού και η μόνιμη μείωση τιμής συμπληρώνουν τις συντεταγμένες προσπάθειές μας για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας στις τιμές των προϊόντων στο ράφι, ενώ δίνουμε καθημερινή μάχη με φαινόμενα αισχροκέρδειας με τακτικούς ελέγχους κι επιβολή προστίμων».
Ο Παναγιώτης Λιαργκόβας, Πρόεδρος Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών μίλησε στην εκπομπή “Update” του ΕΡΤNews και στην Σταυρούλα Xριστοφιλέα για την φτωχοποίηση των νοικοκυριών λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων.
«Το πρόβλημα του πληθωρισμού είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, ένα δομικό πρόβλημα το οποίο ξεκίνησε από το εξωτερικό, από τις αυξημένες τιμές της ενέργειας κυρίως, αλλά βλέπουμε ότι παρόλο που αποκλιμακώνονται αυτές οι τιμές στην Ελλάδα, κρατάει. Τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση, είναι στη σωστή κατεύθυνση, βοηθάνε στην αναχαίτιση, στη μείωση των πιέσεων, του πληθωρισμού. Κατά την άποψή μου όμως, πρέπει να υπάρξουν και πιο μακροπρόθεσμα μέτρα, πιο δομικά μέτρα, αφού είναι δομικό το πρόβλημα με δομικά μέτρα μπορούμε επίσης να το καταπολεμήσουμε», ανέφερε ο κ. Λιαργκόβας.
Νέα μέτρα για παραπλανητικές προσφορές
Παρεμβάσεις για την αυστηροποίηση του πλαισίου των προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά και τον τρόπο που αυτές επικοινωνούνται στο καταναλωτικό κοινό, επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, επισημαίνει: «Μέσω των παραπλανητικών εκπτώσεων μετακυλίονται από το χονδρεμπόριο και πολλές φορές και από το λιανεμπόριο ανατιμήσεις στους καταναλωτές. Άρα αυτό ο μηχανισμός αυτός θα περιοριστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό ώστε οι εκπτώσεις που βλέπουν οι καταναλωτές να είναι ουσιαστικές».
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων είναι είτε να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν είτε στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν τρέχουν παράλληλες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους, ώστε να μην μπερδεύονται οι καταναλωτές.
Ρεπορτάζ: Γεωργία Κατσέλη
Πηγή ertnews.gr