Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής κρίσης απειλεί πολλά πετρελαϊκά λιμάνια - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής κρίσης απειλεί πολλά πετρελαϊκά λιμάνια

5 Ιανουαρίου 2025 -

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής κρίσης απειλεί πολλά από τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Οι επιστήμονες που διεξήγαγαν την ανάλυση, είπαν ότι η απειλή ήταν η επιτομή της ειρωνείας, καθώς η ίδια η καύση ορυκτών καυσίμων προκαλεί την υπερθέρμανση του πλανήτη. Τόνισαν επίσης ότι η μείωση των εκπομπών σε συνδυασμό με τη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα σταματήσει την υπερθέρμανση και θα παράσχει πιο αξιόπιστη ενέργεια.

Δεκατρία από τα λιμάνια με την υψηλότερη κίνηση υπερδεξαμενόπλοιων θα υποστούν σοβαρές ζημιές από μόλις 1 μέτρο άνοδο της στάθμης της θάλασσας, σύμφωνα με την ανάλυση. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι δύο λιμένες χαμηλού υψομέτρου στη Σαουδική Αραβία – το Ρας Τανούρα και το Γιανμπού – ήταν ιδιαίτερα ευάλωτοι. Τα δύο λιμάνια τα διαχειρίζεται η Aramco, η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, και το 98% των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας αναχωρούν από αυτά τα λιμάνια.

Στη λίστα περιλαμβάνονται τα λιμάνια του Χιούστον και του Γκάλβεστον στις ΗΠΑ, του μεγαλύτερου παραγωγού πετρελαίου στον κόσμο, καθώς και τα λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και της Ολλανδίας.

Η πιο πρόσφατη μελέτη της International Cryosphere Climate Initiative (ICCI) δείχνει ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι πλέον αναπόφευκτη μέσα σε έναν αιώνα περίπου και θα μπορούσε να συμβεί ήδη από το 2070 εάν τα φύλλα πάγου καταρρεύσουν και οι εκπομπές των αερίων δεν περιοριστούν. Μια ακόμη πιο καταστροφική άνοδος 3 μέτρων είναι πιθανώς αναπόφευκτη την επόμενη ή δύο χιλιετίες και θα μπορούσε να συμβεί στις αρχές του 2100.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας προκαλεί ήδη προβλήματα σε όλο τον κόσμο. Εξαιτίας της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, οι καταιγίδες είναι μεγαλύτερες και πολύ πιο πιθανό να προκαλέσουν παράκτιες πλημμύρες, ενώ η διείσδυση αλμυρού νερού στην παράκτια γη μπορεί να διαβρώσει τα θεμέλια, σημειώνουν οι ερευνητές. Η απότομη μείωση των εκπομπών όχι μόνο θα επιβραδύνει τον ρυθμό ανόδου της στάθμης της θάλασσας αλλά θα περιορίσει και την περαιτέρω άνοδο.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής κρίσης απειλεί πολλά πετρελαϊκά λιμάνια

«Είναι ειρωνικό ότι αυτά τα λιμάνια πετρελαιοφόρων έχουν άνοδο κάτω από 1 μέτρο της στάθμης της θάλασσας και πρέπει να έχουν τα μάτια τους σε αυτούς τους δυνητικά υψηλότερους ρυθμούς ανόδου της στάθμης της θάλασσας, οι οποίοι προέρχονται από τη συνεχή χρήση ορυκτών καυσίμων» δήλωσε η διευθύντρια του ICCI, Παμ Πίρσον.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας είναι ο βαθύτερος μακροπρόθεσμος αντίκτυπος της κλιματικής κρίσης, επανασχεδιάζοντας τον χάρτη του κόσμου και επηρεάζοντας πολλές μεγάλες πόλεις από τη Νέα Υόρκη έως τη Σαγκάη. Ωστόσο, η Πίρσον είπε ότι τα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα των κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων δείχνουν ότι αγνοούν αυτό το πρόβλημα. «Βασικές πληροφορίες από επιστημονικές εκτιμήσεις για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας δεν φαίνεται να έχουν μπει στη συνείδηση ​​των κυβερνήσεων», είπε χαρακτηριστικά.

Ο Τζέιμς Κέρκχαμ, επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος στο ICCI, δήλωσε: «Το να αρνείστε να κλείσετε τις βρύσες πετρελαίου σημαίνει ότι τις κρατάτε τις ανοιχτές για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Το επιταχυνόμενο λιώσιμο των πάγων και η επέκταση των ωκεανών έχουν ήδη διπλασιάσει τον ρυθμό ανόδου της στάθμης της θάλασσας τα τελευταία 30 χρόνια. Εάν οι ηγέτες δεν διπλασιάσουν τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, οι τρομερές επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας θα αυξηθούν περαιτέρω – επηρεάζοντας κάθε χώρα με ακτογραμμή, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συνεχίζουν να εμποδίζουν τις αυξημένες προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».

Η Σαουδική Αραβία έχει κατηγορηθεί ότι παρεμποδίζει την πρόοδο στις διαπραγματεύσεις για το κλίμα. Οι τελευταίες συνομιλίες διεξήχθησαν στο Ριάντ και έληξαν χωρίς συμφωνία, με τους Σαουδάραβες να αρνούνται να συμπεριλάβουν οποιαδήποτε αναφορά στο κλίμα στη συμφωνία.

Η νέα ανάλυση βασίστηκε σε μελέτες του Μαΐου, όπου οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι 12 από τα 15 πετρελαϊκά λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση πετρελαιοφόρων ήταν ευάλωτα στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Οι χάρτες της ανόδου της στάθμης της θάλασσας από το Climate Central και το GoogleMaps χρησιμοποιήθηκαν για να δείξουν ότι μια άνοδος κατά 1 μέτρο θα προκαλούσε προβλήματα σε προβλήτες, εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου, διυλιστήρια και άλλες υποδομές.

Στη νέα ανάλυση προστέθηκε το δεύτερο λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας, το Γιανμπού, το οποίο επίσης διατρέχει υψηλό κίνδυνο. Η ομάδα χρησιμοποίησε δεδομένα εξαγωγών πετρελαίου του Bloomberg για να υπολογίσει τον όγκο και την αξία του πετρελαίου που εισάγεται και εξάγεται από τα λιμάνια. Μαζί, το Ρας Τανούρα και το Γιανμπού εξήγαγαν πετρέλαιο αξίας 214 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023. Συνολικά, τα 13 λιμάνια αντιπροσώπευαν περίπου το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου το 2023.

Ο Μάρεϊ Γουόρθι, της ομάδας Zero Carbon Analytics, δήλωσε: «Αυτή η ανάλυση δείχνει ότι το να βασιζόμαστε στα ορυκτά καύσιμα σε έναν κόσμο που θερμαίνεται είναι μια πορεία προς την καταστροφή, όχι την ενεργειακή ασφάλεια. Οι χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια επιλογή: να παραμείνουν στα ορυκτά καύσιμα και να διακινδυνεύσουν τη διακοπή του εφοδιασμού καθώς η άνοδος της θάλασσας πλημμυρίζει λιμάνια και τερματικούς σταθμούς ή μετάβαση σε ασφαλείς, βιώσιμες εγχώριες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».

Θα μπορούσαν να γίνουν προσπάθειες για την κατασκευή αντιπλημμυρικών συστημάτων, κάτι που θα ήταν πολύ δαπανηρό, αλλά ο Γουόρθι εκτιμά ότι πρόκειται για «μια χαμένη μάχη καθώς θα πρέπει να συνεχίζουμε να χτίζουμε αυτά τα θαλάσσια τείχη ψηλότερα με την πάροδο του χρόνου».

ΠΗΓΗ: Guardian

Πηγή ertnews.gr