ΓΕΛ ΜΟΙΡΩΝ – Δράσεις Ενεργού Πολίτη – Σχολικό έτος 2024-2025   - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

ΓΕΛ ΜΟΙΡΩΝ – Δράσεις Ενεργού Πολίτη – Σχολικό έτος 2024-2025  

16 Ιουνίου 2025 -

Το σχολικό έτος 2024-2025, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Προγράμματος Σπουδών  «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»  το σχολείο μας,  ΓΕΛ Μοιρών,  πραγματοποίησε στην Α΄ Τάξη δράση με τίτλο   «Κυκλική Οικονομία: Μαθητές εν Δράσει». Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί και συντονιστές αυτής της δράσης ήταν οι κάτωθι εκπαιδευτικοί:

  1. Αβερκίου Ελένη ΠΕ80
  2. Σαριδάκη Νίκη ΠΕ06
  3. Χαραλαμπάκη Αντωνία ΠΕ80

 

Η δράση μας αυτή βασίστηκε στη διαπίστωση ότι σε πολλές κοινωνίες σήμερα, μεταξύ των οποίων και η ελληνική, τα επίπεδα απάθειας, άγνοιας και μειωμένης συμμετοχής/παρέμβασης σχετικά με ζητήματα της δημόσιας σφαίρας έχουν φθάσει σε ανησυχητικό επίπεδο. Μέσα επομένως από αυτή μας την δράση « Κυκλική Οικονομία: Μαθητές εν Δράσει» προσδοκούμε την ενημέρωση των μαθητών μας  σχετικά με την έννοια της ανακύκλωσης και την σπουδαιότητά της, με απώτερο σκοπό την ευαισθητοποίησή τους και στη συνέχεια την ενεργοποίησή τους με μέριμνα για την προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των κατοίκων του πλανήτη.

  • Οι δράσεις μας ξεκίνησαν με τη συμμετοχή μας σε Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αρχανών, με τίτλο: «Σκουπιδοσκορπίσματα, Σκουπιδομαζώματα, Διαχείριση απορριμμάτων». Το Πρόγραμμα αυτό παρακολούθησαν 30 μαθητές μας από την Α΄ Τάξη. Οι μαθητές μέσω αυτού του Προγράμματος συμμετείχαν σε ποικίλες βιωματικές δράσεις ενημέρωσης για τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων,  με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο της Κυκλικής Οικονομίας.

 

Ακολούθησαν και άλλες δράσεις στον χώρο του σχολείου μας  με την ενεργό εμπλοκή όλων των μαθητών  της Α΄ Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα:

  • Οργανώθηκε εκστρατεία συλλογής υλών προς μεταποίηση   τα οποία ταξινομήθηκαν σε τρείς κατηγορίες: α) παλιά μπλουζάκια β) δυάδες από πλαστικά μπουκάλια ίδιου μεγέθους και ύψους  γ) παλιά περιοδικά, καθώς και η συγκέντρωσή τους σε ειδικό χώρο-αίθουσα του σχολείου μας.
  • Πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια μεταποίησης:
  • Τα παλιά μπλουζάκια μεταποιήθηκαν σε τσάντες, ποδιές και μαξιλαράκια, δίνοντάς τους έτσι νέα χρηστική μορφή για τον άνθρωπο.
  • Τα πλαστικά μπουκάλια μεταποιήθηκαν σε κασετίνες.
  • Το χαρτί από παλιά περιοδικά μεταποιήθηκε σε σουβέρ.
  • Πραγματοποιήθηκε Bazaar στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας με διάθεση των προϊόντων μεταποίησης για φιλανθρωπικό σκοπό.
  • Έγινε επίσκεψη στο ΠΑΑΠΑΗΚ Πόμπιας από ομάδα εκπαιδευτικών, οι οποίοι διέθεσαν τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν από την δράση του Bazaar για την αγορά υγειονομικού υλικού για τα παιδιά του ΠΑΑΠΑΗΚ  Πόμπιας.
  • Αναρτήθηκε η δράση στην Ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας.
  • Κοινοποιήθηκε η δράση ευρύτερα στην τοπική κοινωνία μέσω δημοσίευσης που στάλθηκε σε τοπική εφημερίδα.

 

Η δράση ολοκληρώθηκε με συζήτηση στην σχολική τάξη όπου οι εκπαιδευτικοί ενθάρρυναν τους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματά τους σχετικά με τη συμμετοχή τους στην όλη δράση. Τα συναισθήματα των μαθητών ήταν ανάμεικτα. Έντονη ήταν η ικανοποίηση που ένιωσαν οι μαθητές μαθαίνοντας πώς να μετασχηματίζουν προϊόντα που δεν έχουν άλλη διάρκεια ζωής, δίνοντάς τους μια νέα μορφή χρήσιμη για τον άνθρωπο. Έντονη χαρά ένιωσαν συνειδητοποιώντας ότι μπορούν να συμβάλλουν ενεργά σε έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής. Διάχυτη όμως ήταν από την άλλη και η απογοήτευση και η λύπη που ένιωθαν οι μαθητές για την καταστροφή του περιβάλλοντος από την ασυνείδητη καταναλωτική συμπεριφορά κάποιων ανθρώπων. Αλλά και έντονο φόβο και άγχος, συνειδητοποιώντας τις επιπτώσεις των μικροπλαστικών της τροφικής αλυσίδας στην πανίδα και στο ανθρώπινο είδος.

Η νέα γνώση που αποκτήθηκε από τους μαθητές μας βασίστηκε στην αρχή της άρνησης και της μείωσης των αγορών,  της επαναχρησιμοποίησης, της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης ( 5 R’s: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot), προάγοντας τη βιώσιμη κατανάλωση. Οι μαθητές συμμετέχοντας σε βιωματικές δράσεις κατανόησαν την μετάβαση από την Γραμμική Οικονομία στην Κυκλική Οικονομία και τις θετικές επιπτώσεις  που έχει στο περιβάλλον.

Οι μαθητές συνειδητοποίησαν   πόσο σημαντικό και αναγκαίο είναι να επαναξιολογήσουν και να ιεραρχήσουν εκ νέου τις καταναλωτικές τους συνήθειες, ώστε  με πιο συνειδητές και υπεύθυνες  αγορές να μπορούν να κάνουν τη διαφορά για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Βίωσαν την χαρά της αλληλεγγύης , του μοιράσματος και της καλοσύνης τόσο εντός του σχολείου όσο και στην τοπική κοινότητα, ανακαλύπτοντας  τη σημασία της παροχής βοήθειας σε όσους την έχουν ανάγκη.

Η δράση μας ολοκληρώθηκε επιτυχώς συμβάλλοντας καταλυτικά στη διαμόρφωση δημιουργικών, ενεργών, υπεύθυνων και κριτικά σκεπτόμενων  πολιτών που έχουν τη προδιάθεση να συνεισφέρουν στα κοινά, δημιουργώντας μια βιώσιμη κοινωνία βασισμένη στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιβαλλοντική προστασία.