Δημοπράτηση για την εκτροπή του Πλατύ – Τέλος του χρόνου θέλει το Υπουργείο Υποδομών - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Δημοπράτηση για την εκτροπή του Πλατύ – Τέλος του χρόνου θέλει το Υπουργείο Υποδομών

24 Μαΐου 2024 -

Μέχρι το τέλος του χρόνου φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών να έχει δημοπρατηθεί το μεγαλύτερο αρδευτικό έργο της Κρήτης, αυτό της εκτροπής του Πλατύ Ποταμού. Αυτό δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για θέματα υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, κατά την παρουσίαση της μελέτης του έργου στο Δήμο Αμαρίου.

Ο Υφυπουργός εξέφρασε, καταρχάς, την κατανόησή του για τις ανησυχίες των κατοίκων, που θα επηρεαστούν από την κατασκευή του φράγματος και σημείωσε ότι με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα εργάζονται ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή αποκατάστασή τους. Τόνισε, πως το φράγμα είναι έργο πρώτης προτεραιότητας για την Κυβέρνηση για το οποίο δεσμεύονται πολύ υψηλοί πόροι και το οποίο θα συμβάλλει στην συνολική ανάπτυξη του τόπου, που απειλείται με ερημοποίηση.

Ο Νίκος Ταχιάος συμφώνησε πως η κατασκευή του δρόμου που θα συνδέει το Αμάρι με την Κοιλάδα της Μεσαράς, του οποίου η μελέτη θα ολοκληρωθεί μέσω της σύμβασης κατασκευής του φράγματος, αποτελεί σημαντική προτεραιότητα και πως θα ακολουθήσουν συναντήσεις με τον Περιφερειάρχη Κρήτης για να διασφαλιστούν οι σχετικοί πόροι. Ακόμη, ζήτησε από τους κατοίκους της περιοχής να στείλουν στον ίδιο και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου τις παρατηρήσεις τις οποίες θεωρούν ότι πρέπει να ληφθούν υπόψιν, πριν από τη δημοπράτηση του έργου, ώστε αυτές να τύχουν της απαραίτητης επεξεργασίας. «Ο στόχος, είπε, είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία».

Όπως υπογράμμισε ως οικοδεσπότης ο Δήμαρχος Αμαρίου κ. Παντελής Μουρτζανός, η συνάντηση πραγματοποιήθηκε έπειτα από αίτημα των κατοίκων της περιοχής, το οποίο ετέθη προς τον κ. Ταχιάο, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του στο Δήμο Αμαρίου τον περασμένο Φεβρουάριο, μαζί με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.

Το παρών κατά την παρουσίαση της μελέτης έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο Βουλευτής Ρεθύμνου, κ. Μανώλης Χνάρης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, η Αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, κα. Μαίρη Λιονή, ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Κρήτης, κ. Μιχάλης Βάμβουκας, ο Δήμαρχος Μυλοποτάμου, κ. Γεώργιος Κλάδος, ο Δήμαρχος Φαιστού, κ. Γρηγόρης Νικολιδάκης, ο Δήμαρχος Γόρτυνας, κ. Μιχάλης Κοκολάκης, ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΟΑΚ Α.Ε. κ. Θοδωρής Νίνος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε., κ. Άρης Παπαδογιάννης, ο Διευθυντής Διαχείρισης Υδραυλικών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε., κ. Βαγγέλης Μαμαγκάκης, Περιφερειακοί Σύμβουλοι του νόμου, Αντιδήμαρχοι, Εντεταλμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Αμαρίου, Προέδροι και Σύμβουλοι των Δημοτικών Κοινοτήτων του Δήμου Αμαρίου, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων της περιοχής, καθώς και πλήθος δημοτών.
Κατά την τοποθέτηση του ο Δήμαρχος Αμαρίου, κ. Παντελής Μουρτζανός, αναφέρθηκε στη συνεργασία του Δήμου Αμαρίου με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με τα διευθυντικά στελέχη, η οποία όπως τόνισε, είναι διαχρονική και παραμένει άψογη, γεγονός που αποτυπώνεται σε μια σειρά διορθωτικών παρεμβάσεων που υλοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα στην υφιστάμενη μελέτη σε συνεννόηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου με τον μελετητή, στο βαθμό πάντοτε που δεν αλλοιώνεται το φυσικό της αντικείμενο. Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Προσπαθούμε και παλεύουμε να γίνονται διορθωτικές παρεμβάσεις διαρκώς, σύμφωνα με τα δίκαια αιτήματα των συνδημοτών μας. Και έχω τις διαβεβαιώσεις, τόσο από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, όσο και από τα διευθυντικά στελέχη και την Περιφέρεια Κρήτης, ότι αυτές θα υλοποιηθούν. Ήδη με έγγραφο μας προς το Υπουργείο Υποδομών την 21.03.2024 έχουμε υποβάλει 26 παρατηρήσεις οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές. Αυτά δεν είναι αυτονόητα. Είναι αποτέλεσμα αμοιβαίου σεβασμού και τεκμηρίωσης της ορθότητας των αιτημάτων μας».

Σε ότι αφορά τις διεκδικήσεις του Δήμου Αμαρίου για αντισταθμιστικά οφέλη ο κ. Μουρτζανός ανέφερε τα κάτωθι: «Προφανώς και θα πρέπει να υπάρξουν αντισταθμιστικά όχι μόνο για τα πληττόμενα χωριά αλλά για το σύνολο του Δήμου. Ήδη ορισμένα από αυτά, που αναφέρονται στο έγγραφο μας από 21.03.2024, όπως προανέφερα, ήδη έχουν αποτυπωθεί στη μελέτη, όπως για παράδειγμα η κατασκευή του οδικού άξονα που συνδέει το φράγμα Πλατύ με τη Μεσαρά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μόνο αντισταθμιστικό που είχε ζητηθεί μέχρι να αναλάβει η δική μας δημοτική αρχή ήταν το φράγμα Γερακαρίου. Εμείς είμαστε αυτοί που ήρθαμε σε διαβούλευση με τους δημότες μας και έχουμε θέσει μια σειρά ζητημάτων στο τραπέζι, τα οποία στην πλειοψηφία τους είτε έχουν επιλυθεί, είτε υπάρχουν δεσμεύσεις ότι θα επιλυθούν. Για αυτό άλλωστε άλλαξε και ο αρχικός σχεδιασμός, από φράγμα Γερακαρίου προχωρήσαμε σε μια μικρότερης κλίμακας παρέμβαση, αυτή της κατασκευής των δύο λιμνοδεξαμενών».

Τέλος, απευθυνόμενος προς τον κ. Ταχιάο για το θέμα των απαλλοτριώσεων, ο Δήμαρχος Αμαρίου τόνισε πως «Επειδή έχει ξεκινήσει η σχετική διαδικασία, πρέπει να ξέρετε ότι η περιοχή που κατακλύζεται είναι η πιο εύφορη περιοχή του Δήμου μας, η οποία ήδη αρδεύεται από τη λιμνοδεξαμενή του ΤΟΕΒ Βυζαρίου και θα πρέπει οι αποζημιώσεις να ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία, και όχι στην αντικειμενική που είναι ευτελής. Καταστρέφονται ολοκληρωτικά οικογένειες καθώς στο σύνολο τους οι ιδιοκτησίες τους βρίσκονται εντός της λεκάνης κατάκλισης. Παράλληλα, μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της Κρήτης, ίσως η μεγαλύτερη στον τομέα της, τα Αγροκτήματα Κρήτης – Μανωλιτσάκης Α.Ε., καταστρέφεται ολοσχερώς, καθώς το σύνολο των εγκαταστάσεών της κατακλύζεται, χωρίς να έχει προβλεφθεί ακόμα δαπάνη για την αποζημίωσή της».

Μελέτη φράγματος πλατύ

Αντικείμενο του έργου είναι:

Α. η κατασκευή ενός χωμάτινου φράγματος, με αργιλικό πυρήνα, ύψους 54 μ. από τη θεμελίωση. Ο Ταμιευτήρας θα έχει χωρητικότητα περίπου 21,2 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Περιλαμβάνεται το ανάχωμα, ο υπερχειλιστής, το έργο εκκένωσης και έργα οδοποιίας.

Β. η κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού μήκους 18,6 χιλιομέτρων, κλειστού τύπου, διαμέτρου σωλήνα Φ1200 mm (διάμετρος αγωγού 1,2 μ.), συμπεριλαμβανομένων 2 σηράγγων από οπλισμένο σκυρόδεμα πλάτους 5 μ. και μήκους 3,4 χιλιομέτρων. Επισημαίνεται ότι ο βαρυτικος αγωγός μεταφοράς νερού προς Μεσαρά, θα μεταφέρει το πλεονάζον νερό.

Γ. η κατασκευή δεξαμενών άρδευσης και σχετικών δικτύων, τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες άρδευσης σε πλέον των 40.000 στρεμμάτων γης, εντός των διοικητικών ορίων της Π.Ε. Ρεθύμνης.
Προϋπολογισμός έργου: 170.000.000 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% + 5.000.000
Προαίρεση
Απαλλοτριώσεις: 12.000.000 €

Όσον αφορά την άρδευση, στο έργο του Φράγματος και σύμφωνα με την οριζοντιογραφία του έργου στο πλαίσιο δημοσίευσης των απαλλοτριώσεων, περιλαμβάνεται η κατασκευή 19 δεξαμενών άρδευσης στο Δήμο Αμαρίου (και 2 στο Δήμο Αγίου Βασιλείου) και των κατάντη αρδευτικών τους δικτύων. Σε συνέχεια σχετικού εγγράφου του Δήμου, διεκδικούμε την κατασκευή ακόμα 4 δεξαμενών.

Επιπλέον, στη μελέτη των λιμνοδεξαμενών, εκτός από τις δύο λιμνοδεξαμενές περιλαμβάνονται ακόμα 7 δεξαμενές άρδευσης.

Συνολικά επομένως, στο Δήμο, όσον αφορά την άρδευση, θα μιλάμε για 19+4+7= 30 δεξαμενές άρδευσης και 2 λιμνοδεξαμενές.

Όσον αφορά την οδοποιία, στο έργο του Φράγματος θα ενταχθούν:

Α. 2 τμήματα περιμετρικής οδού:
– τμήμα 1: κάτω από Λαμπιώτες και Πετροχώρι μήκους 1.640 μ.
– τμήμα 2: από Άγιο Γεώργιο Πετροχωρίου μέχρι κόμβο του δρόμου Πετροχώρι – Άνω Μέρος, μήκους 1.250 μ.

Β. δρόμος προς Μεσαρά, με τη βελτίωση των χαρακτηριστικών υφιστάμενης οδοποιίας μήκους περίπου 5.300 μ. Επισημαίνεται ότι η όδευση της απαλλοτρίωσης μετά την έξοδο της δεύτερης σήραγγας (στο ύψος της Αγίας Παρασκευής) για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς νερού, θα εξυπηρετεί και ανάγκες συνδετήριας οδού επιπλέον μήκους 9.500 μ. Έτσι, στο σχεδιασμό του έργου περιλαμβάνεται η οδική σύνδεση της Περιφερειακής οδού του Φράγματος με τη Μεσαρά.
Επομένως η απόσταση Φράγμα – Μεσαρά (στο ύψος του Κλήματος) θα είναι 14.800 μ.

Επιπρόσθετα, στη μελέτη των λιμνοδεξαμενών, περιλαμβάνεται η βελτίωση των κάτωθι οδών:
– Επαρχιακή οδός Αγία Φωτεινή – Γερακάρι – Άγιος Ιωάννης,
– Δρόμος προς Σμιλέ,
– Οδός Ελένες – Μεσονήσια,
– Δρόμος προς γέφυρα Μανουρά,
– Δρόμος προς Γουργούθους,
– Δρόμος Βρύσες – Αμάρι – Μέρωνας.