Απ. Πεταλάς (Ένωση Σούπερ Μάρκετ) στο Πρώτο: Μεσο-μακροχρόνια οι κυβερνήσεις να ξαναδούν το μέγεθος του ΦΠΑ – Σίγουρα πρέπει να πέσει ο ΦΠΑ (audio) - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Απ. Πεταλάς (Ένωση Σούπερ Μάρκετ) στο Πρώτο: Μεσο-μακροχρόνια οι κυβερνήσεις να ξαναδούν το μέγεθος του ΦΠΑ – Σίγουρα πρέπει να πέσει ο ΦΠΑ (audio)

23 Οκτωβρίου 2024 -

«Ο πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, δηλαδή οι τιμές στα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα από την αρχή του 2024 μέχρι και σήμερα είναι αρνητικός» τόνισε ο γενικός διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς απαντώντας στην έντονη κριτική που έχει ξεκινήσει για τις μειώσεις σε προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς λέγεται από ορισμένους πως πρόκειται για ανεπαίσθητες διορθώσεις τιμών σε είδη που δεν είναι και πρώτης ανάγκης.

«Να πούμε ότι είμαστε στη χώρα των υπερβολών και γενικότερα προσπαθούμε πολλές φορές να δημιουργήσουμε μεγαλύτερες εντυπώσεις από την ουσία. Πάντως είναι καλύτερα να βλέπουμε πρώτα τα επίσημα στοιχεία και ιδιαίτερα για τα θέματα του πληθωρισμού και του πληθωρισμού τροφίμων, η Eurostat, η ΕΛΣΤΑΤ, η Nielsen είναι αξιόπιστες εταιρείες με πολύ καλές επιστημονικές μεθόδους» είπε χαρακτηριστικά στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με την Μαρία Γεωργίου και τον Βασίλη Αδαμόπουλο.

«Δηλαδή, οι τιμές κατά μέσον όρο έχουν πέσει περίπου κατά 1%, αλλά υπάρχουν κατηγορίες που έχουν πέσει και κατά 8% και κατά 9% και υπάρχουν και κατηγορίες που έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από την κλιματική κρίση, όπως είναι το ελαιόλαδο. Όπως ξέρετε, είναι 40% ακριβότερο από πέρυσι λόγω ανεπάρκειας ελαιολάδου αλλά και άλλα προϊόντα ο καφές, το κακάο» συνέχισε ο κ. Πεταλάς.

«Τα τελευταία 4 χρόνια, από την πανδημία και μετά, διεθνώς τα commodities λόγω της εκτίναξης της τιμής της ενέργειας, έχουν αυξηθεί σημαντικά και είναι εκεί ψηλά ακόμα και αυτό επηρεάζει πάρα πολύ τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Και για να τονίσουμε λίγο και την αντίθεση στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια, λόγω των μεγάλων οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετώπισε μόνο η χώρα μας, τα εισοδήματα κατά μέσον όρο δεν αυξήθηκαν αναλογικά με άλλες δυτικές χώρες» σημείωσε ο κ. Πεταλάς.

«Υπάρχει μια έρευνα που γίνεται ανά τρεις μήνες με πολύ αυστηρή μεθοδολογία, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το οποίο έχει βάλει 9 χώρες συνολικά στις μετρήσεις και παίρνει 42 κατηγορίες και περίπου 6000 προϊόντα αντιπροσωπευτικά του καλαθιού του νοικοκυριού. Και αυτές οι χώρες δεν είναι μόνο χώρες υποδεέστερες της Ελλάδας. Περιλαμβάνεται η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Αγγλία, αλλά περιλαμβάνεται και η Ρουμανία και άλλες ανατολικές χώρες. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά τα στοιχεία και είναι επίσημα στοιχεία δημοσιευμένα, η Ελλάδα σε σχέση με όλες αυτές τις χώρες, με εξαίρεση την Πορτογαλία, είναι σαφώς φθηνότερη στο μέσο καλάθι του νοικοκυριού και επίσης να πούμε και κάτι που είναι σημαντικό, η Ελλάδα, ακριβώς για τα προβλήματα που αντιμετώπισε, έχει τον υψηλότερο ΦΠΑ και ο ΦΠΑ  στη συνολική τιμή είναι ένα πολύ μεγάλο μέγεθος. Παρόλα αυτά με το ΦΠΑ μαζί, είναι από αυτές τις χώρες που περιέγραψα, εκτός από την Πορτογαλία και τη Ρουμανία που είναι περίπου στα ίδια, που είναι σαφώς φθηνότερες» επισήμανε ο κ. Κεφαλάς.

Ερωτηθείς εάν θα έδινε ανάσα στους καταναλωτές μια μείωση του ΦΠΑ, για την οποία το οικονομικό επιτελείο υποστηρίζει ότι δεν θα πέρναγε στην τελική τιμή, ο κ. Πεταλάς ανέφερε τα εξής.

«Ο ΦΠΑ είναι ένα σημαντικό μακροοικονομικό μέγεθος σε οποιαδήποτε οικονομία και όταν αυτό το επηρεάζει κάποιος θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός. Όχι μόνο για τα θετικά που θα δημιουργήσει, αλλά θα πρέπει να δει και τα αρνητικά. Ιδιαίτερα σε μια χώρα με δημοσιονομική δυσκολία στην ισορροπία που αντιμετώπισε και μεγάλα προβλήματα θα πρέπει να το σκεφτεί πάρα πολλές φορές. Πάντως μεσο-μακροχρόνια νομίζω ότι οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα θα πρέπει να ξαναδούν το μέγεθος του ΦΠΑ. Και σίγουρα πρέπει να πέσει ο ΦΠΑ».

Ερωτηθείς εάν πράγματι υπάρχει η περίπτωση να μην περάσει στον καταναλωτή μια μείωση του ΦΠΑ, ο  κ. Πεταλάς διαβεβαίωσε πως «το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, δηλαδή οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα το περάσουν την επόμενη στιγμή που θα νομοθετηθεί γιατί αφενός μεν έχουν πολύ μεγάλη οργάνωση αφετέρου είναι και η ίδια τους η φήμη, που θα το περάσουν κατευθείαν».

«Να πούμε όμως κάτι που είναι σημαντικό. Στην Ελλάδα τα τρόφιμα γενικότερα και τα καταναλωτικά προϊόντα δεν επηρεάζονται μόνο από τα σούπερ μάρκετ. Τα σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύουν το 58% των συνολικών πωλήσεων. Έχουμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων μανάβικα, κρεοπωλεία, παντοπωλεία, λαϊκές, όπου οι τιμές και το ΦΠΑ δεν ξέρω αν θα μπορέσει να περάσει την άλλη μέρα. Αυτό το πράγμα λοιπόν μπορεί να δημιουργεί προβληματισμούς στην κυβέρνηση» προσέθεσε.

«Τα τρόφιμα περίπου σε ένα μέσο νοικοκυριό στην Ελλάδα είναι το 20%-22% του συνολικού του εισοδήματος. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Τα τρόφιμα επηρεάζονται πάρα πολύ από την ενέργεια και όπως γνωρίζετε στην Ελλάδα υπάρχει αρκετά μεγάλη παραγωγή τροφίμων από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες όλες, ακόμα και οι αγρότες και οι παραγωγοί, εκδηλώνουν τη δυσκολία να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που υπήρξαν από την ενέργεια. Παρόλα αυτά όμως, ο διεθνής ανταγωνισμός τελικά δημιουργεί συνθήκες πτώσης και βλέπουμε ότι και τα τρόφιμα πλέον έχουν αρκετά μεγάλη πτώση. Φέτος, τα γαλακτοκομικά συνεχίζουν να πέφτουν, αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά και οι αγρότες, αλλά το γνωρίζουν πολύ καλά και οι μεγάλες αλυσίδες. Πέφτουν ακόμα και τα κρέατα. Εκεί που υπήρξε μια δυσκολία ήταν τα φρούτα και τα λαχανικά γιατί και η κλιματική κρίση αλλά και η καλοκαιρινή υπερθέρμανση που υπήρξε με τον καύσωνα επηρέασε σημαντικά την παραγωγή» ανέφερε ακόμα ο κ.

Όσο αφορά στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης στην οποία ανταποκρίθηκαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, ξεκίνησαν «με περίπου 120 κωδικούς, οι οποίοι θα ξεδιπλωθούν μέσα μέχρι το τέλος του μήνα, δηλαδή τις επόμενες 7-8 ημέρες.

«Και η εκτίμησή μας είναι ότι με το κύμα του ανταγωνισμού που θα δημιουργηθεί γι’ αυτό θα δούμε όλο και περισσότερες εταιρείες. Εμείς το βλέπουμε ήδη γιατί υπάρχουν δηλώσεις εταιρειών και επιπλέον κωδικοί και πιστεύω ότι θα ξεπεράσουμε τους 600 κωδικούς. (…) Οι μειώσεις που θα υπάρξουν θα είναι από 6 μέχρι 15%. Θα έλεγα ότι η πλειοψηφία των προϊόντων θα είναι περίπου 7- 8-9%» είπε καταλήγοντας.

Πηγή ertnews.gr