Αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου για το ψηφιακό πελατολόγιο – Τι ζητούν - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου για το ψηφιακό πελατολόγιο – Τι ζητούν

7 Μαΐου 2025 -

 

Γκρίνια και αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου το ψηφιακό πελατολόγιο το οποίο εφαρμόζεται σε πιλοτική μορφή και γίνεται υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου 2025.

Φορείς της αγοράς ζητούν αναβολή ή και πλήρη απόσυρση του μέτρου επικαλούμενοι προβλήματα και εμπλοκές που δυσχεραίνουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Με επιστολές τους στο υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) κάνουν λόγο για περίπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες καθώς και για κενά και εμπλοκές στην εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου.

Η ΚΕΕΕ ζητά την απόσυρση του μέτρου καθώς «όχι μόνο δε διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους» και υπογραμμίζει ότι «το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης. «Ο σχεδιασμός ενός εργαλείου προσαρμοσμένου στις ανάγκες του κλάδου θα ήταν η λύση» σημειώνει η ΚΕΕΕ.

Από τη πλευρά του ο ΣΕΠΕ επισημαίνει ότι δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις, ώστε, μετά την απόφαση, να υλοποιηθούν οι προδιαγραφές, οι οποίες απορρέουν από την απόφαση, και να υπάρχει η δυνατότητα σε όλους για έναρξη πιλοτικής εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου. Ο Σύνδεσμος τονίζει ότι, το δοκιμαστικό περιβάλλον που είχε δοθεί και οι τεχνικές προδιαγραφές του διαφέρουν από αυτές που ισχύουν μετά την απόφαση, γεγονός που προκαλεί σύγχυση. «Κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν θεωρούμε ότι θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διακίνηση ψηφιακών παραστατικών την 1η Ιουνίου 2025 και θεωρούμε τουλάχιστον άδικο να επιβληθούν πρόστιμα στους πελάτες μας», σημειώνει ο Σύνδεσμος.

Επίλυση προβλημάτων

Στο υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ εξετάζουν τα θέματα που έχουν θέσει οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών με στόχο την επίλυση τεχνικών προβλημάτων ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα ότι  το ψηφιακό πελατολόγιο θα εφαρμοστεί καθώς αποτελεί ένα από βασικά όπλα καταπολέμησης της  φοροδιαφυγής με αρμόδιους παράγοντες να αναφέρουν ότι παραβατικότητα στους επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου βρίσκεται στα επίπεδα του 60%-65%.

Χρονοδιάγραμμα

Με βάση το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ το ψηφιακό πελατολόγιο οχημάτων που σήμερα είναι προαιρετικό θα γίνει υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου 2025 για τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

–          Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων

–          Φανοποιεία

–          Επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα

–          Χώροι στάθμευσης

–          Πλυντήρια αυτοκινήτων

–          Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

Εξαιρέσεις

Από το μέτρο εξαιρούνται:

–          Οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)

–          Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας

–          Οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)

–          Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.

–          Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).

–          Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.

–          Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).

Τον Ιούνιο το ψηφιακό πελατολόγιο θα ενταχθεί στην εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα myDATAapp και έτσι ο επαγγελματίας θα μπορεί να σκανάρει την πινακίδα του αυτοκινήτου από το κινητό και να «ανεβάζει» την πληροφορία στην εφαρμογή, ενώ μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο για να καταγράφεται πότε έγινε η έξοδος του οχήματος.

Πρόστιμα

Για όσους δεν συμμορφωθούν, απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή ορίζει ότι κάθε εκπρόθεσμη εγγραφή θεωρείται ως εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης, κάθε ελλιπής εγγραφή ως ελλιπής υποβολή πληροφοριακής δήλωσης και κάθε μη εγγραφή ως παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης και στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε παράβαση.

Επέκταση

Σύμφωνα με το διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή το ψηφιακό Πελατολόγιο θα επεκταθεί ως το φθινόπωρο σε πολλούς άλλους κλάδους, όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις) και ο τουρισμός (ξενοδοχεία) όπου παρατηρούνται υψηλά ποσοστά αδήλωτων συναλλαγών.

Πηγή: OT