Αναβάθμιση της πλατφόρμας e-καταναλωτής ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

Αναβάθμιση της πλατφόρμας e-καταναλωτής ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης

25 Φεβρουαρίου 2025 -

Λίφτινγκ στην εφαρμογή «e-καταναλωτής» ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να συγκρίνουν σε πραγματικό χρόνο τις τιμές των προϊόντων, τόσο ανά αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όσο και σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Στόχος, ο εμπλουτισμός της εφαρμογής και με τιμές υπηρεσιών από τον κλάδο των ασφαλειών και των τηλεπικοινωνιών.

Πρόσθετα εργαλεία στη μάχη κατά της ακρίβειας και την ενίσχυση του ανταγωνισμού σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης, αναβαθμίζοντας το επόμενο διάστημα την πλατφόρμα e-katanalotis, με στόχο να παράσχει στους καταναλωτές περισσότερες δυνατότητες σύγκρισης τιμών.

Αρχικά θα αυξηθούν οι κωδικοί των προϊόντων που περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα από τους 3.000 στους 5.000, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο πέρα από τις τρέχουσες τιμές, να συμπεριληφθεί κι ένα ιστορικό τιμών ανά προϊόν και σούπερ μάρκετ. Έτσι, οι καταναλωτές, θα μπορούν να ελέγχουν την εξέλιξη των τιμών σε βάθος χρόνου, είτε σε επίπεδο εξαμήνου είτε ενός έτους.

Σχεδόν βέβαιη θεωρείται και η προσθήκη νέων κατηγοριών αγαθών και υπηρεσιών, όπως τα ασφαλιστικά προϊόντα, τα τιμολόγια ρεύματος και τηλεπικοινωνιών, αλλά και οι τιμές των καυσίμων ανά περιοχή και πρατήριο, που σήμερα αναρτώνται σε άλλη πλατφόρμα.

Στο τραπέζι των συζητήσεων για τη βελτίωση της πλατφόρμας e-katanalotis βρίσκεται ένα ακόμα εργαλείο, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων που πωλούνται στην Ελλάδα, κυρίως πολυεθνικών εταιρειών, με αυτές των σούπερ μάρκετ του εξωτερικού.

Ο πρόεδρος ΙΝΚΑ – Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος Γιώργος Λεχουρίτης, δήλωσε: «Θα εξυπηρετήσει αφού θα γνωρίζει ο ‘Ελληνας καταναλωτής ποια τιμή υπάρχει σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Δηλαδή, αν στη Γαλλία το προϊόν έχει 8 ευρώ και στην Ελλάδα έχει 18, δε θα το αγοράσω ως καταναλωτής».

Στις υπό εξέταση αλλαγές βρίσκεται και η παρουσίαση των τιμών στα σούπερ μάρκετ σε πραγματικό χρόνο, ενώ μέχρι σήμερα ενημερώνονται μόνο μια φορά την ημέρα.

Με GPS η πλατφόρμα για τις καταγγελίες

Παρεμβάσεις όμως αναμένεται να γίνουν και στην πλατφόρμα καταγγελιών του υπουργείου Ανάπτυξης για ελαττωματικά προϊόντα ή παραπλανητικές εκπτώσεις, όπου υποβάλλοντας οι καταναλωτές την καταγγελία τους συνοδευμένη από φωτογραφία του προϊόντος, η εφαρμογή θα διαθέτει σύστημα γεωεντοπισμού ώστε να γίνει άμεσα ο έλεγχος.

Οι πρώτες αλλαγές στις πλατφόρμες αναμένονται πριν από το τέλος του έτους.

Αλλαγές στον τρόπο που γίνονται οι προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ φέρνει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις ανακοινώσεις μείωσης τιμών, με στόχο να μπει φρένο στις παραπλανητικές πρακτικές.

Συγκεκριμένα αλλάζει ο τρόπος εφαρμογής των προσφορών, που θα υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών και προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα για τους παραβάτες και διπλασιασμός σε περίπτωση υποτροπής.

Οι προσφορές με παραδείγματα

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, οι προσφορές είτε αφορούν ποσοστό έκπτωσης, για παράδειγμα -20%, είτε ποσό, όπως για παράδειγμα 1 ευρώ φθηνότερα, θα υπολογίζονται με βάση την χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες κι όχι την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα.

Αν ένα σαμπουάν πωλείται με έκπτωση στα 4,50 ευρώ για διάστημα 15 ημερών και μετά από 10 ημέρες επανέρχεται στην αρχική τιμή των 7 ευρώ, τότε αν την 26η μέρα ο έμπορος ή ο προμηθευτής θέλει να το διαθέσει και πάλι σε προσφορά, θα λάβει υπόψη τη χαμηλότερη τιμή που εφήρμοσε τις τελευταίες 30 ημέρες, δηλαδή τα 4,5 ευρώ και όχι τα 7.

Να περάσουμε όμως και στις προσφορές τύπου 1+1 δώρο ή 2+1 δώρο.

Για τις προωθητικές ενέργειες με τη μορφή «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο», δε θα υπάγονται στη ρύθμιση της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών, αλλά θα ελέγχονται με βάση τη νομοθεσία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Έτσι, ένα προϊόν που πωλείται υπό αυτή τη μορφή προσφοράς, θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι.

Για παράδειγμα, αλεύρι που το ένα πακέτο πωλείται στα 2 ευρώ και σε προσφορά «1+1 δώρο» η τιμή τους είναι και πάλι 2 ευρώ, τότε πρόκειται για μια πραγματική προωθητική ενέργεια. Ωστόσο, οποιαδήποτε τιμή πάνω από αυτή είναι παραπλανητική κι ως εκ τούτου επιφέρει πρόστιμο.

Έχουμε δει κατά καιρούς στα ράφια, έχουμε δει διάφορα προϊόντα να πωλούνται σε πολυσυσκευασίες «2+1» δώρο, ωστόσο οι καταναλωτές να πληρώνουν και τα 3 προϊόντα. Για παράδειγμα ζυμαρικά που το ένα πακέτο κοστίζει 1,44 ευρώ, τα 2+1 δώρο πρέπει να πωλούνται 2,88 ευρώ και όχι 4,32.

Σε περίπτωση παράβασης της νομοθεσίας τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά ξεκινώντας από τα 5.000 ευρώ φτάνοντας μέχρι και το 1,5 εκατ. Ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται αγγίζοντας τα 3 εκατ. Ευρώ.

Ρεπορτάζ: Γωγώ Κατσέλη, Σπυριδούλα Κάκλατζη

Πηγή ertnews.gr