Ο νέος τουριστικός χάρτης: Γιατί αλλάζουν οι προορισμοί και τι σημαίνει για την οικονομία
Για δεκαετίες, η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία λειτουργούσε με σταθερές και βεβαιότητες: το καλοκαίρι ανήκε στη Μεσόγειο, ο πολιτισμός στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις και η εξωτική εμπειρία στη Νοτιοανατολική Ασία.
Ωστόσο, καθώς πλησιάζουμε στα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας, βρισκόμαστε μπροστά σε μια ιστορική ανατροπή: Οι πρόσφατες εκθέσεις διεθνών οργανισμών, όπως το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και ο Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, επιβεβαιώνουν πως οι τεκτονικές πλάκες του ταξιδιού μετακινούνται.
Οι παραδοσιακοί πόλοι έλξης χάνουν την αίγλη τους ή κλείνουν τις πύλες τους, ενώ νέες χώρες αναδύονται δυναμικά στο προσκήνιο. Η αλλαγή αυτή δεν είναι συγκυριακή, αλλά δομική, και οφείλεται σε τρεις κύριους παράγοντες: την κλιματική αλλαγή, τον οικονομικό πληθωρισμό και τον κορεσμό των δημοφιλών προορισμών.
Κλιματική αλλαγή
Ο σημαντικότερος παράγοντας που επανασχεδιάζει τον χάρτη είναι η άνοδος της θερμοκρασίας. Οι καύσωνες που πλήττουν τη Νότια Ευρώπη τα τελευταία καλοκαίρια, με τον υδράργυρο να αγγίζει συχνά τους 45 βαθμούς Κελσίου, καθιστούν τις διακοπές στη Μεσόγειο κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο μια εμπειρία συχνά δυσάρεστη, αν όχι επικίνδυνη, για τους κατοίκους της Βόρειας Ευρώπης και της Αμερικής.
Αυτό έχει δημιουργήσει μια νέα τάση που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «διακοπές δροσιάς». Οι ταξιδιώτες στρέφονται πλέον προς τον Βορρά. Η Σκανδιναβία, οι ορεινές περιοχές της Ελβετίας και της Αυστρίας, ακόμα και ο Καναδάς, βλέπουν πρωτοφανή αύξηση στις καλοκαιρινές κρατήσεις. Αντί για ηλιοθεραπεία σε πυρακτωμένες παραλίες, οι τουρίστες επιλέγουν την πεζοπορία σε δροσερά δάση και την εξερεύνηση των φιόρδ, αλλάζοντας ριζικά τις ροές του τουριστικού κεφαλαίου.
Οικονομικές εναλλακτικές
Η παγκόσμια ακρίβεια και η αύξηση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν γεννήσει μια δεύτερη σημαντική τάση: την αναζήτηση οικονομικών εναλλακτικών. Οι νεότερες γενιές, πιεσμένες οικονομικά, αρνούνται να πληρώσουν τα υπέρογκα ποσά που απαιτούν πλέον η Σαντορίνη, το Ποζιτάνο ή η Γαλλική Ριβιέρα.
Αντ’ αυτού, αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν παρόμοια αισθητική και εμπειρίες με πολύ πιο λίγα χρήματα. Η «Αλβανική Ριβιέρα» και το Μαυροβούνιο υποδέχονται ταξιδιώτες που κάποτε θα πήγαιναν στην Ιταλία ή την Ελλάδα. Η Πολωνία και η Γεωργία αναδεικνύονται σε πολιτιστικούς προορισμούς που ανταγωνίζονται ακριβότερες δυτικοευρωπαϊκές επιλογές. Αυτή η στροφή δεν είναι απλώς μια λύση ανάγκης, αλλά μια συνειδητή επιλογή που ανακατανέμει τον τουριστικό πλούτο σε χώρες που μέχρι πρότινος βρίσκονταν στο περιθώριο.
Ο κορεσμός και η αντίδραση των τοπικών κοινωνιών
Ο τρίτος πυλώνας της αλλαγής είναι ο υπερτουρισμός. Εμβληματικές πόλεις όπως η Βενετία, το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη έχουν φτάσει στα όριά τους. Οι εικόνες διαμαρτυρίας κατοίκων στα Κανάρια Νησιά και οι αυστηροί περιορισμοί που επιβάλλονται (εισιτήρια εισόδου, απαγόρευση νέων ξενοδοχείων) στέλνουν ένα σαφές μήνυμα: «Ως εδώ».
Αυτά τα μέτρα απώθησης αναγκάζουν τους ταξιδιώτες να πηγαίνουν σε μικρότερες πόλεις ή να ανακαλύπτουν λιγότερο γνωστά μέρη. Η τάση αυτή βοηθά στην αποσυμφόρηση των δημοφιλέστερων προορισμών και παράλληλα μεταφέρει τις προκλήσεις σε νέες περιοχές.
Ο οικονομικός αντίκτυπος: Αναδιανομή και ανισότητες
Οι οικονομικές επιπτώσεις αυτών των αλλαγών είναι βαθιές και αμφίσημες. Από τη μια πλευρά, παρατηρείται μια υγιής γεωγραφική αναδιανομή του εισοδήματος. Τοπικές οικονομίες στην Ανατολική Ευρώπη ή σε ορεινά χωριά που μαράζωναν, τώρα αναζωογονούνται, δημιουργούνται θέσεις εργασίας και βελτιώνονται οι υποδομές.
Από την άλλη πλευρά, η απότομη τουριστική ανάπτυξη εντείνει τη στεγαστική κρίση. Η εξάπλωση των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε νέους προορισμούς αυξάνει δραματικά τα ενοίκια, εκτοπίζοντας τους μόνιμους κατοίκους και αλλοιώνοντας τον κοινωνικό ιστό. Το οικονομικό όφελος συχνά δεν διαχέεται στο σύνολο της κοινωνίας, αλλά συσσωρεύεται σε λιγοστούς επενδυτές ακινήτων.
Επιπλέον, οι παραδοσιακοί προορισμοί αλλάζουν στρατηγική. Στόχος πλέον δεν είναι η ποσότητα, αλλά η ποιότητα. Η Ελλάδα και η Ισπανία προσπαθούν να επεκτείνουν την τουριστική περίοδο στο φθινόπωρο και την άνοιξη, στοχεύοντας σε επισκέπτες υψηλότερου εισοδήματος. Το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» μετατρέπεται σε μοντέλο «εμπειρία και βιωσιμότητα».
Το συμπέρασμα είναι σαφές: Το μοντέλο του μαζικού, ανεξέλεγκτου τουρισμού του 20ού αιώνα έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι νικητές της επόμενης δεκαετίας δεν θα είναι οι χώρες με τις καλύτερες παραλίες, αλλά εκείνες που θα προσφέρουν ασφάλεια, ήπιες κλιματικές συνθήκες και αυθεντικές εμπειρίες, σεβόμενες παράλληλα την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους. Η παγκόσμια οικονομία του τουρισμού δεν συρρικνώνεται, αλλά μεταμορφώνεται, και μαζί της αλλάζει η φυσιογνωμία του πλανήτη.
Πηγή in.gr



