Οδηγοί λεωφορείων: Δίπλωμα τέλος σε όσους έχουν κατέβει από το τιμόνι για λόγους υγείας
Αποφασισμένο να προχωρήσει στην αφαίρεση των διπλωμάτων οδήγησης των οδηγών λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι κατεβαίνουν από το τιμόνι για λόγους υγείας, είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στην κατεύθυνση αυτή αυστηροποιείται από την Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2025 η διαδικασία ελέγχου και δέσμευσης των αδειών οδήγησης οι οποίοι κρίνονται μη ικανοί να εργαστούν. Η νέα εγκύκλιος του υπουργείου που εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες με στόχο την ομοιόμορφη εφαρμογή του πλαισίου που προβλέπεται στο Προεδρικό Διάταγμα του 2012, επανακαθορίζει τα βήματα που πρέπει να ακολουθούνται από τη στιγμή που ο ιατρός εργασίας διαπιστώσει λόγους υγείας μέχρι την τελική κρίση της ειδικής ιατρικής επιτροπής.
Σήμερα, σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, όταν ο ιατρός εργασίας παραπέμψει έναν οδηγό στην επιτροπή αξιολόγησης, η άδεια οδήγησης δεσμεύεται προσωρινά έως την έκδοση του πορίσματος. Η επιτροπή εξετάζει την ικανότητα οδήγησης και αποφαίνεται αν ο οδηγός είναι «ικανός» ή «μη ικανός» να συνεχίσει να οδηγεί με ασφάλεια.
Με τις νέες διευκρινίσεις, η διαδικασία τυποποιείται ακόμη περισσότερο. Μετά την παραπομπή από τον ιατρό εργασίας, η εταιρεία στην οποία απασχολείται ο οδηγός εκδίδει «έγγραφο παραπομπής». Το έγγραφο αποστέλλεται ηλεκτρονικά στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και κοινοποιείται στον ίδιο τον οδηγό, αφού πρώτα επιβεβαιωθεί ότι έχει λάβει γνώση του περιεχομένου του. Εκεί αποσαφηνίζεται η υποχρέωση του εργαζομένου να παραδώσει την άδεια οδήγησής του εντός δύο εργάσιμων ημερών από την επομένη της αποστολής του εγγράφου.
Αν ο οδηγός συμμορφωθεί, η άδεια δεσμεύεται στο Μηχανογραφικό Σύστημα του υπουργείου και ο ίδιος μπορεί, εφόσον το επιτρέπουν τα ιατρικά δεδομένα, να λάβει προσωρινή άδεια για τις κατηγορίες οχημάτων που επιτρέπεται να χειρίζεται μέχρι την έκδοση του πορίσματος. Αν δεν παραδώσει την άδεια εντός της προθεσμίας, η ισχύς της παύει αυτοδικαίως και η Διεύθυνση Μεταφορών προχωρά σε μονομερή δέσμευση στο σύστημα και έκδοση απόφασης προσωρινής αφαίρεσης, η οποία κοινοποιείται τόσο στον οδηγό όσο και στο τοπικό Αστυνομικό Τμήμα.
Καθοριστικής σημασίας είναι το πόρισμα της ειδικής ιατρικής επιτροπής. Εάν ο οδηγός κριθεί τελικά ικανός, η άδεια αποδεσμεύεται και επιστρέφεται χωρίς άλλες συνέπειες. Αν όμως κριθεί κριθεί μη ικανός, προχωρά η οριστική αφαίρεση της άδειας ή των συγκεκριμένων κατηγοριών που δεν μπορεί πλέον να χειρίζεται. Σε περιπτώσεις μερικής ανικανότητας ορίζεται ότι εκδίδεται νέο έντυπο άδειας με τις επιτρεπόμενες κατηγορίες και τον εθνικό κωδικό «116.2». Παράλληλα, προβλέπεται δυνατότητα νέας ιατρικής επαναξιολόγησης μετά από διάστημα ενός έτους.
Το υπουργείο ζητά επίσης τη διασύνδεση της διαδικασίας με το Gov.gr Wallet, ώστε κάθε μεταβολή στην κατάσταση της άδειας να αποτυπώνεται αυτόματα στο ψηφιακό αντίγραφο του οδηγού.
Να σημειωθεί ότι ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης έχει αναφερθεί αρκετές φορές στον μεγάλο αριθμό των οδηγών που έχουν κατέβει από το τιμόνι για λόγους υγείας, την ώρα που τόσο η ΟΣΥ όσο και ο ΟΑΣΘ αντιμετωπίζουν σοβαρό έλλειμμα στο προσωπικό κίνησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΟΣΥ σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της, το 2024 δεν κατάφερε να εκτελέσει περισσότερα από μισό εκατομμύριο δρομολόγια λόγω αδυναμίας επάνδρωσης των βαρδιών.
Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση του κ. Κυρανάκη στη Βουλή, η τάση μείωσης των δρομολογίων φαίνεται να έχει ανακοπεί τους τελευταίους μήνες, χωρίς ωστόσο να έχει επιλυθεί το πρόβλημα.
«Έχουμε 2.500 ενεργούς οδηγούς στην ΟΣΥ. Όταν ανέλαβα, ενεργό δυναμικό ήταν 3.100. Στους οδηγούς περίπου 700 είχαν δηλώσει ασθένεια – κάποιοι λένε αλήθεια και κάποιοι όχι. Τρέξαμε επιτροπές γιατρών και σήμερα, με πολλή μεγάλη προσπάθεια, ο αριθμός μειώθηκε στους 390», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι αυτές τις ημέρες βρίσκεται στον αέρα η προκήρυξη για την πρόσληψη 290 οδηγών στην ΟΣΥ, με τον αν. υπουργό να καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν αιτήσεις, υπογραμμίζοντας πως η εταιρεία έχει απόλυτη ανάγκη από οδηγούς οπότε θα τους πάρει όλους.
Η προκήρυξη, όπως ακριβώς και η προηγούμενη, αφορά και ενδιαφερόμενους οι οποίοι είναι απόφοιτοι Γυμνασίου, ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί η πρόθεση της ΟΣΥ στο μέλλον να ανοίξει τη δική της σχολή οδηγών προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον και όσων δεν διαθέτουν επαγγελματικό δίπλωμα με υποχρέωση να παραμένουν στην εταιρεία για μία πενταετία μετά την απόκτησή του.
Ταυτόχρονα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να βελτιωθούν και οι αποδοχές των οδηγών ώστε να σταματήσουν να εγκαταλείπουν μαζικά τις συγκοινωνιακές εταιρείες λίγους μήνες αφότου προσληφθούν, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια. Οριστική συμφωνία δεν έχει επιτευχθεί ακόμα, αλλά ο κ. Κυρανάκης μιλά ήδη για μισθό κοντά στα 1.400 ευρώ τον μήνα για εργαζομένους παντρεμένους με ένα παιδί, ακόμα και αν δεν έχουν συμπληρώσει καμία τριετία.
Πηγή: ethnos.gr



