Ταξί: «Φρένο» στις πλαστές άδειες – Περιθώριο έξι μηνών στους οδηγούς να εκδώσουν ψηφιακές
Στο wallet μπαίνει η ειδική άδεια των οδηγών ταξί, η οποία γίνεται ψηφιακή με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιχειρεί να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα των αυτοκινητιστών επιφέροντας ταυτόχρονα πλήγμα στα παραβατικά στοιχεία που έχουν εισχωρήσει στον κλάδο με πλαστές άδειες, οι οποίες σύμφωνα με παλαιότερους υπολογισμούς του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) ενδέχεται να φτάνουν τις αρκετές εκατοντάδες.
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τίθεται σε λειτουργία νέο πλαίσιο για την ψηφιακή ειδική άδεια οδήγησης ΕΔΧ οχήματος, ενώ με τον τρόπο αυτό προχωρά ουσιαστικά και η δημιουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Ειδικών Αδειών Ταξί, μετά από χρόνια καθυστερήσεων.
Η νέα ψηφιακή άδεια προβλέπεται να εκδίδεται ηλεκτρονικά από την εφαρμογή https://taxi.services.gov.gr και θα είναι διαθέσιμη τόσο στη θυρίδα του πολίτη στο gov.gr όσο και στο ψηφιακό πορτοφόλι (wallet) του χρήστη.
Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της εφαρμογής θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει και θα δίνει χρονικο περιθώριο έξι μηνών στους επαγγελματίες προκειμένου να ολοκληρώσουν τις απαραίτητες ενέργειες για την έκδοσή της.
Η ψηφιακή άδεια, η οποία πρέπει να αναρτάται στο όχημα σε σημείο που να είναι ορατό από τους επιβάτες, θα συνοδεύεται από:
- Μοναδικό αναγνωριστικό επαλήθευσης,
- QR code εγκυρότητας,
- Προηγμένη ψηφιακή σφραγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
- Αυτόματη ανάρτηση στο gov.gr και στο wallet,
- Σύνδεση με τα πληροφοριακά συστήματα των υπουργείων Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για άμεση διαλειτουργικότητα και ταυτοποίηση.
Στο εξής, κάθε άδεια θα συνοδεύεται από QR code αναγνώρισης, δίνοντας στις ελεγκτικές αρχές δυνατότητα πραγματικού χρόνου επαλήθευσης στοιχείων του οδηγού, της άδειας, της ισχύος και της νομιμότητας της δραστηριότητας. Στόχος είναι μεταξύ άλλων να μειωθούν τα κρούσματα παραβατικής συμπεριφοράς, τα οποία καταγράφηκαν και φέτος.
Το Μητρώο περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία των κατόχων ειδικών αδειών, ενώ υποστηρίζεται τεχνικά από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.). Πρόσβαση στα δεδομένα έχουν μόνο εξουσιοδοτημένοι φορείς και οργανισμοί.
Η νέα ΚΥΑ δεν φέρνει αλλαγές στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο για την αρχική χορήγηση, ανανέωση, επέκταση και επανέκδοση της ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος. Υπόχρεοι έκδοσης ψηφιακής ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος είναι οι οδηγοί ΕΔΧ οχημάτων που:
- Κατέχουν ισχύουσα ειδική άδεια οδήγησης Επιβατικού Δημόσιας Χρήσης ΕΔΧ,
- έχουν υποβάλει αίτημα για αρχική χορήγηση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος,
- έχουν υποβάλει αίτημα ανανέωσης ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος
- έχουν υποβάλει αίτημα για επέκταση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος,
- έχουν υποβάλει αίτημα για επανέκδοση ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος λόγω απώλειας ή φθοράς.
Για την έκδοση της ειδικής άδειας οι οδηγοί ταξί θα πρέπει να αναρτήσουν τη φωτογραφία τους στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr. Όσοι κατέχουν ήδη ειδική άδεια οδήγησης ΕΔΧ σε ισχύ, εισέρχονται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή https://taxi.services.gov.gr, μέσω του gov.gr, αυθεντικοποιούνται με τη χρήση των κωδικών taxisnet και ακολουθώντας τις οδηγίες εκδίδουν την ψηφιακή ειδική άδεια οδήγησης, η οποία θα συνοδεύει την έντυπη άδεια και συνδέεται μονοσήμαντα με τον κάτοχό της.
Πάγιο αίτημα του κλάδου
Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα των πλαστών ειδικών αδειών ταξί απασχολεί εδώ και χρόνια τον κλάδο των αυτοκινητιστών, ο οποίος ζητούσε την παρέμβαση της Πολιτείας. Μόλις τον περασμένο Ιούλιο το ΣΑΤΑ είχε αποστείλει επιστολή στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τα αιτήματα να συμπεριλαμβάνουν την έκδοση νομοθετικής ρύθμισης για την ειδική άδεια και αναπροσαρμογή του ποινολογίου. Οι οδηγοί ταξί πρότειναν οι παραβάσεις που αφορούν μεταξύ άλλων την άγρα πελατών, την παραβίαση προτεραιότητας σε πιάτσα, την υπερχρέωση πελατών να μεταφερθούν στην κατηγορία των ποινών υψηλής αξιολόγησης με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της ειδικής άδειας.
Ζητούσαν συγκεκριμένα την επανεξέταση και ψηφιοποίηση των ειδικών αδειών και εισαγωγή τους στο GOV.GR WALLET, ενώ απαιτούσαν να προχωρήσει το θέμα της πρόσβασης των ελεγκτικών Αρχών στο Μητρώο οδηγών Ε.Δ.Χ. Οχημάτων, όπως ορίζει η νομοθεσία από το 2012.
Εως τώρα τα αιτήματα αυτά παρέμεναν αναπάντητα, με το ΣΑΤΑ να έχει επανειλημμένως καταγγείλει ότι και οι έλεγχοι που γίνονταν είναι αποσπασματικοί και δεν στοχεύουν στην ουσιαστική καταπολέμηση της πειρατείας, ενώ ακόμη και όταν αφαιρούνται άδειες, οι παραβάτες επιστρέφουν με νέα πλαστά έγγραφα.
Πηγή: ethnos.gr