Τουρισμός: Ισπανοί, Πορτογάλοι και Βαλκάνιοι γυρίζουν την πλάτη στην Κρήτη – Απαγορευτικό το κόστος
Η Κρήτη είναι ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα, αλλά η προσέλκυση τουριστών από συγκεκριμένες αγορές, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, είναι πιο περιορισμένη, κάτι που δυστυχώς αποτυπώνεται και στους δείκτες στα κρητικά αεροδρόμια, με την Ισπανία βέβαια τα τελευταία χρόνια να έχει μια αυξητική τάση, όχι όμως αντάξια του πληθυσμού της, μιας και μιλάμε για πάνω από 55 εκατ. πολίτες.
Μάλιστα, στην Κρήτη ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τους 100 χιλιάδες, στοιχείο που δείχνει πως οι Ισπανοί μάλλον μας σνομπάρουν, με την εικόνα να είναι ακόμα πιο άσχημη για τους επισκέπτες από την Πορτογαλία, μιας και οι πτήσεις από και προς τα κρητικά αεροδρόμια είναι σχεδόν μηδενικές.
Ισπανοί και Πορτογάλοι προτιμούν κοντινούς προορισμούς
Οι Ισπανοί και οι Πορτογάλοι συχνά επιλέγουν προορισμούς που βρίσκονται πιο κοντά τους γεωγραφικά, όπως η Μεσόγειος της Ισπανίας, τα Κανάρια Νησιά ή οι Βαλεαρίδες Νήσοι, όπου βρίσκουν παρόμοια φυσικά τοπία και κουλτούρες. Παράλληλα, τα ελληνικά νησιά, αν και ελκυστικά, δεν έχουν τόσο ισχυρό brand name στις συγκεκριμένες αγορές, όπως έχουν σε χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.
Δε διευκολύνουν οι μετακινήσεις προς Κρήτη
Απαγορευτικά λειτουργούν και οι απευθείας πτήσεις μεταξύ Ισπανίας, Πορτογαλίας και Κρήτης. Οι ταξιδιώτες συχνά χρειάζεται να κάνουν στάσεις, γεγονός που καθιστά το ταξίδι πιο χρονοβόρο και δαπανηρό. Τα μεγάλα αεροδρόμια της Κρήτης (Ηρακλείου και Χανίων) δεν έχουν αναπτύξει αρκετές συνεργασίες με ισπανικές και πορτογαλικές αεροπορικές εταιρείες.
Ωστόσο, σίγουρα παίζει ρόλο και το γεγονός πως δεν υπάρχουν εκτεταμένες διαφημιστικές καμπάνιες για την προώθηση της Κρήτης στην Ισπανία και την Πορτογαλία.
Αντίθετα, η Ελλάδα ως προορισμός προωθείται γενικά, με έμφαση κυρίως στα νησιά του Αιγαίου, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, που έχουν μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στις συγκεκριμένες χώρες της Ιβηρικής Χερσονήσου.
Γνωρίζουν ελάχιστα για τον κρητικό πολιτισμό
Η κουλτούρα, οι παραδόσεις και η Ιστορία της Κρήτης, που είναι μοναδικά στοιχεία, δεν έχουν επικοινωνηθεί επαρκώς στις αγορές αυτές.
Μάλιστα, Ισπανοί και Πορτογάλοι τουρίστες συχνά επιλέγουν προορισμούς που προσφέρουν παρόμοιες εμπειρίες (π.χ. Ιταλία, Γαλλία, Βόρεια Αφρική) με μικρότερο κόστος ή μεγαλύτερη ευκολία πρόσβασης, ενώ την ίδια ώρα τα δικά τους παράκτια θέρετρα είναι ήδη πολύ ανταγωνιστικά και δημοφιλή.
Παράλληλα, οι Ίβηρες τείνουν να επιλέγουν αστικές διακοπές ή ταξίδια με έμφαση στη γαστρονομία, την κουλτούρα και τη νυχτερινή ζωή. Ενώ η Κρήτη προσφέρει εξαιρετική γαστρονομία και πολιτιστική κληρονομιά, οι ισπανικές και πορτογαλικές αγορές μπορεί να μην έχουν συνειδητοποιήσει το εύρος αυτών των επιλογών.
Αναγκαίες οι παρεμβάσεις στην Ιβηρική Χερσόνησο
Για να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες από την Ισπανία και την Πορτογαλία, η Κρήτη θα μπορούσε μέσω των φορέων της, αλλά και τη στοχευμένη βοήθεια του υπουργείου Τουρισμού να ενισχύσει τις αεροπορικές συνδέσεις με απευθείας πτήσεις.
Να δημιουργήσει στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες, με έμφαση στην κρητική κουλτούρα, γαστρονομία και φυσική ομορφιά, και να αναπτύξει συνεργασίες με τουριστικούς πράκτορες σε Ισπανία και Πορτογαλία.
Οι κάτοικοι της Ισπανίας έχουν μια παρόμοια λογική με τους Έλληνες στο κομμάτι των διακοπών, μιας και κλείνουν τα τουριστικά πακέτα τους πολύ πιο αργά από τους πολίτες στη Βόρεια Ευρώπη. Σημαντικό είναι το δεδομένο πως οι αριθμοί των αφίξεων Ισπανών στην Κρήτη αυξήθηκαν μετά τη δρομολόγηση πτήσεων από Μαδρίτη και Βαρκελώνη, ενώ αυτό έδωσε την ευκαιρία σε Κρητικούς να ταξιδέψουν προς την Ισπανία. Πολύ απλά, η αύξηση της παρουσίας της Κρήτης στις αγορές της Ιβηρικής Χερσονήσου απαιτεί συνδυασμό στρατηγικής προώθησης και πρακτικών μέτρων, όπως βελτίωση της προσβασιμότητας.
Τι γίνεται με τους Βαλκάνιους και την Κρήτη
Η προτίμηση ή η μη επιλογή της Κρήτης από τουρίστες από τις βαλκανικές χώρες για διακοπές μπορεί να εξηγηθεί από διάφορους παράγοντες, μιας και επιλέγουν κυρίως τη Χαλκιδική παρά την Κρήτη, με εξαίρεση τους τουρίστες από Ρουμανία και Σερβία, που τα τελευταία χρόνια έρχονται στην Κρήτη και λόγω των πτήσεων που έχουν δρομολογηθεί από και προς το “Ν. Καζαντζάκης”.
Το νησί βρίσκεται μακριά από τις βαλκανικές χώρες και οι περισσότεροι τουρίστες από αυτές τις περιοχές προτιμούν προορισμούς που μπορούν να προσεγγίσουν οδικώς, όπως η Βόρεια Ελλάδα (Χαλκιδική, Πιερία, Θάσος). Η αεροπορική μετακίνηση αυξάνει το κόστος, κάτι που μπορεί να μην είναι πάντα ελκυστικό για τουρίστες από τα Βαλκάνια, που συχνά αναζητούν οικονομικές επιλογές.
Οι Βαλκάνιοι τουρίστες επιλέγουν συχνά παραθαλάσσιες περιοχές, που βρίσκονται κοντά στις χώρες τους, όπως οι παραλίες στη Βουλγαρία, την Αλβανία ή τη Ρουμανία.
Αυτοί οι προορισμοί είναι φθηνότεροι και πιο εύκολα προσβάσιμοι. Ωστόσο, η Κρήτη στοχεύει παραδοσιακά σε αγορές όπως αυτές της Δυτικής Ευρώπης (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία) ή και των ΗΠΑ, με πιο υψηλό επίπεδο δαπάνης ανά τουρίστα. Οι βαλκανικές αγορές, αν και αναπτυσσόμενες, δεν αποτελούν ακόμη τον κύριο στόχο των Κρητικών τουριστικών φορέων.
Απαγορευτικό το κόστος για τους Βαλκάνιους
Οι τουρίστες από τα Βαλκάνια συχνά αναζητούν πιο απλούς, παραδοσιακούς προορισμούς με μικρότερο κόστος και όχι πολυτελείς ή μαζικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Κρήτη.
Νησιά όπως η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος είναι πιο κοντά και προσφέρουν διαφορετικές επιλογές, που ίσως θεωρούνται πιο προσβάσιμες ή οικονομικές για τις βαλκανικές αγορές. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει περιθώριο να αυξηθεί το ενδιαφέρον των Βαλκάνιων τουριστών για την Κρήτη μέσω στοχευμένων καμπανιών και προσαρμογής του τουριστικού προϊόντος στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους.
neakriti.gr