ΣτΕ: Νόμιμες οι περικοπές του ν. Κατρούγκαλου στις συντάξεις της Εμπορικής - antilalospress.gr
Μοίρες
+19°C

ΣτΕ: Νόμιμες οι περικοπές του ν. Κατρούγκαλου στις συντάξεις της Εμπορικής

1 Οκτωβρίου 2024 -

Νόμιμες έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας τις περικοπές που επιβλήθηκαν στους συνταξιούχους της Εμπορικής τράπεζας μετά την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ με τις διατάξεις του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου).

Το Δικαστήριο με την 1368/2024 απόφαση του Α τμήματος που δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες μέρες ακύρωσε την προσφυγή που είχε καταθέσει ο Σύλλογος Συνταξιούχων του ταμείου της Εμπορικής (ΤΕΑΠΕΤΕ) κατά των επίμαχων διατάξεων, με το σκεπτικό ότι οι μειώσεις που τους επιβλήθηκαν έγιναν επειδή το ΕΤΑΤ στο οποίο είχε ενταχθεί το ΤΕΑΠΕΤΕ μετά την αποκρατικοποίηση της Εμπορικής το 2006, αδυνατούσε να συνεχίσει να καταβάλει τις παροχές που είχαν λάβει με το προσυνταξιοδοτικό καθεστώς.

Επιπλέον όπως αναφέρει το Σ.τ.Ε στην απόφασή του, η μείωση των παροχών υπαγορεύθηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος προκειμένου να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση του ΕΦΚΑ με την πληρωμή υψηλών παροχών που θα έπρεπε να συνεχίσει να καταβάλει στους συνταξιούχους του ΕΤΑΤ από 1/1/2017 και μετά αλλά και για να διασφαλιστεί η πληρωμή των συντάξεων έστω και με μικρότερα ποσά.

Οι μειώσεις επιβλήθηκαν σε ποσοστό 20% στις συντάξεις των υπαλλήλων της Εμπορικής τράπεζας οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν ,μετά τον Απρίλιο του 2006 με βάση το άρθρο 73 Α του ν. 4387/2016.
Play Video

Με την εν λόγω διάταξη οι προσυνταξιοδοτικές παροχές των συνταξιούχων της Εμπορικής μειώθηκαν μέσω της θέσπισης νέου, μειωμένου ποσοστού αναπλήρωσης (0,93% χ 2 από 1,65714 % χ 2).

Η μείωση αυτή –κατά το Σ.τ.Ε- “δεν χωρεί σε τέτοιο επίπεδο ώστε να τίθεται ζήτημα επάρκειας των παροχών”. Ουσιαστικά το δικαστήριο αποφαίνεται ότι παρά τη μείωση οι συντάξεις εξακολουθούν να είναι επαρκείς σε σύγκριση με τα ποσά που λαμβάνουν οι συνταξιούχοι άλλων ταμείων.

Ο Σύλλογος Συνταξιούχων της Εμπορικής Τράπεζας ζήτησε την ακύρωση των περικοπών αυτών προβάλλοντας το επιχείρημα ότι ο νόμος για την αποκρατικοποίηση της Εμπορικής (ν.3371/2005) είχε πρόβλεψη για τη χρηματοδότηση των παροχών τους με την πληρωμή της συνταξιοδοτικής δαπάνης που θα βάρυνε το ΕΤΑΤ από την Εμπορική Τράπεζα, κατόπιν αναλογιστικής μελέτης.

Αδυναμία πληρωμών

Ωστόσο το Δικαστήριο απέρριψε τους ισχυρισμούς τους καθώς όπως αναφέρει το ΕΤΑΤ είχε περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση που κατέστησε αναγκαία την ένταξή του στον ΕΦΚΑ με επανακαθορισμό των παροχών για τους συνταξιούχους σε χαμηλότερα ποσά. “Εφόσον οι επίμαχες μειώσεις δικαιολογούνται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, ο λόγος ακύρωσης ότι οι σχετικές ρυθμίσεις του ν. 4387/2016 παραβιάζουν το άρθρο 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) είναι αβάσιμος”, τονίζεται στην απόφαση.

Το ΤΕΑΠΕΤΕ, συνεχίζει η απόφαση του Σ.τ.Ε “συνεστήθη με Συλλογική Σύμβαση ως ειδικός λογαριασμός επικουρικής ασφάλισης, και χορηγούσε στους ασφαλισμένους του προσυνταξιοδοτική παροχή, πολύ νωρίτερα από τη νομοθετημένη ηλικία συνταξιοδότησης (π.χ από τα 55 αντί 62 ή 67). Η προσυνταξιοδοτική αυτή παροχή αντιστοιχούσε στο άθροισμα της κύριας και επικουρικής σύνταξης, η δε απονομή της προϋπέθετε την αποχώρηση από την Εμπορική Τράπεζα και τη συμπλήρωση των προβλεπόμενων χρόνων ασφάλισης και όπου απαιτείτο του ορίου ηλικίας που προέβλεπε το Καταστατικό του ΤΕΑΠΠΕΤΕ,

Η μείωση των προσυνταξιοδοτικών παροχών δύναται να είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τις μειώσεις των κύριων και επικουρικών συντάξεων, δοθέντος ότι, σε αντίθεση με τις τελευταίες, οι οποίες προϋποθέτουν επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου και, κατά συνέπεια, αδυναμία βιοπορισμού, η καταβολή των προσυνταξιοδοτικών παροχών συνδέεται με την κινητικότητα των εργαζομένων, επισημαίνει το Σ.τ.Ε υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων ότι “οι αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας ουδόλως εμποδίζουν τον νομοθέτη να επιβάλει για λόγους δημοσίου συμφέροντος μειώσεις σε παροχές, το ύψος των οποίων είχε διαμορφωθεί ως αποτέλεσμα της ιδιωτικής βούλησης και κατ’ ουσίαν οδηγεί σε υπεραναπλήρωση εισοδήματος”.

πηγή: capital.gr