Το Παγκρήτιο Forum ως μοχλός ανάπτυξης για την τοπική οικονομία
της Εύας Νιργιανάκη…
Το Παγκρήτιο Forum Προώθησης Κρητικών Προϊόντων στα Κρητικά Ξενοδοχεία και τα Δίκτυα Διανομής – Super Market, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα συνεργασίας στον επιχειρηματικό κόσμο της Κρήτης. Με 13 χρόνια παρουσίας, έχει αναδείξει τη δυναμική σύνδεση τουρισμού και αγροδιατροφής, συμβάλλοντας στη στήριξη της τοπικής παραγωγής και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Φέτος, το Forum, που διοργανώνεται από τα τέσσερα Επιμελητήρια της Κρήτης, τις Ενώσεις Ξενοδόχων Κρήτης και τον Παγκρήτιο Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων, με τη στήριξη και υπό την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και της Περιφέρειας Κρήτης, επιστρέφει στις 22 Μαρτίου 2025 στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Κρήτης (ΔΕΚΚ) στις Γούρνες, με νέες προοπτικές και τη συμμετοχή, όχι μόνο παραγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επαγγελματιών από τη βιοτεχνία και τη μεταποίηση, διευρύνοντας τη γέφυρα συνεργασίας με τον τουριστικό κλάδο.
Με αφορμή τη διοργάνωση, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, κ. Καρκανάκης Ευάγγελος, μιλά για τον ρόλο του Forum στην τοπική οικονομία, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί και τις προοπτικές εξέλιξης του θεσμού τα επόμενα χρόνια.
Ποια είναι η σημασία του Παγκρήτιου Forum, για την τοπική οικονομία και τη σύνδεση τουρισμού με την αγροδιατροφή;
Το Παγκρήτιο Forum είναι μια δράση η οποία ξεκίνησε το 2012 από το Επιμελητήριο Ηρακλείου, έχοντας σαν στόχο την στήριξη της τοπικής οικονομίας.
Η Κρήτη, ένα από τα σημαντικότερα οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα της Ελλάδας, διαθέτει έναν ισχυρό πρωτογενή τομέα, με την αγροτική παραγωγή και την κτηνοτροφία να έχει κεντρικό ρόλο. Παράλληλα, ο τουρισμός, ως κύριος κλάδος του τριτογενούς τομέα, αποτελεί βασικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας. Η συνεργασία μεταξύ αυτών των δύο τομέων μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την τοπική αγορά, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και την ανάδειξη της κρητικής παραγωγής.
Η σύνδεση της αγροτικής παραγωγής με τον τουρισμό μπορεί να αυξήσει τη ζήτηση για τοπικά προϊόντα, καθώς οι επισκέπτες του νησιού ενδιαφέρονται να δοκιμάσουν αυθεντικές γεύσεις της Κρήτης. Ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα μπορούν να προμηθεύονται προϊόντα όπως ελαιόλαδο, κρασί, τυροκομικά και πολλά απευθείας από τους αντιπάλους παραγωγούς, ενισχύοντας την τοπική παραγωγή και μειώνοντας την εξάρτηση από εισαγώμενα αγαθά.
Η αυξημένη συνεργασία μεταξύ των δύο τομέων μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα των τοπικών προϊόντων, καθώς και τα παράγωγα που θα κληθούν να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις των τουριστικών προϊόντων. Επίσης, μπορεί να ενισχυθεί η καινοτομία, με τη δημιουργία νέων προϊόντων που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και προτιμήσεις των επισκεπτών.
Η συνεργασία μεταξύ των πρωτογενών και του τριτογενούς τομέα είναι κρίσιμη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής αγοράς της Κρήτης. Μέσω της προώθησης των τοπικών προϊόντων, της ανάπτυξης του αγροτουρισμού και της ενίσχυσης της πολιτιστικής ταυτότητας, η Κρήτη μπορεί να ενισχύσει την οικονομία της, να προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες στους πολίτες της και να διασφαλίσει ένα βιώσιμο μέλλον για τους τοπικούς παραγωγούς
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες επιτυχίες του θεσμού, κατά τα χρόνια διεξαγωγής του;
Βρισκόμαστε πια στην 13η χρονιά οργάνωσης και αποδεδειγμένα το εγχείρημα έχει στεφθεί με μεγάλη επιτυχία κατά τα 12 προηγούμενα χρόνια, καθώς έχει δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς ξενοδόχους να προμηθευτούν τοπικά προϊόντα απ’ ευθείας από τους παραγωγούς, χτίζοντας μια οικονομική συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για τις δύο πλευρές
Σταθμοί στα χρόνια της διοργάνωσης είναι:
- Το 2012 Η υλοποίησή της ιδέας για την συνεργασία παραγωγών και ξενοδόχων από το Επιμελητήριο Ηρακλείου.
- Το 2014, την τρίτη χρονιά πραγματοποίησης του forum , όταν το πλήθος των συμμετοχών δεν καλυπτόταν από τους χώρους του Επιμελητηρίου, και μας οδήγησαν στην μεταφορά του forum από το Επιμελητήριο στο ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΚΘΕΣΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΡΗΤΗΣ -ΔΕΚΚ
- Το Νοέμβριο του 2016 όταν Το Επιμελητήριο Ηρακλείου απέσπασε την πρώτη θέση στο εθνικό σκέλος του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού «Ευρωπαϊκά Βραβεία Προώθησης της Επιχειρηματικότητας 2016» της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού, στην κατηγορία «Υποστήριξη της Διεθνοποίησης της Επιχείρησης».
Η πρόταση με τίτλο «Παγκρήτιο Φόρουμ Προώθησης Τοπικών Προϊόντων», που κατατέθηκε από τη Μελετητική Ομάδα του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, επελέγη να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό, στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας όπου και εκεί απέσπασε ειδικό βραβείο ως την καλύτερη δράση στήριξης της τοπικής οικονομίας.
- Το 2017 η ενεργή συμμετοχή όλων των Επιμελητηρίων της Κρήτης
- Το 2022 όταν, η επιτυχία του θεσμού σε επίπεδο Κρήτης, οδήγησε τους διοργανωτές στην απόφαση για τη διοργάνωση αντίστοιχου Forum και στην Αθήνα ,με την στήριξη της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης , για τρία συνεχόμενα έτη 2022-2024,η οποία στέφθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία καθώς υπάρχει πανελλήνιο αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα κρητικά προϊόντα.
Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις στη συνεργασία παραγωγών και ξενοδοχείων και πώς αντιμετωπίζονται;
Οι συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και ξενοδοχείων αποτελούν βασικό πυλώνα της επιτυχίας στον ξενοδοχειακό κλάδο και την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, καθώς συμβάλλουν στην προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών, τη διαφοροποίηση του προϊόντος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο, οι συνεργασίες αυτές αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις που απαιτούν στρατηγική προσέγγιση και ευελιξία για την αποτελεσματική διαχείρισή τους.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στις ξενοδοχειακές συνεργασίες είναι η διατήρηση της ποιότητας και της συνέπειας στις υπηρεσίες που προσφέρονται. Οι συνεργάτες, -προμηθευτές πρέπει να ακολουθούν τα υψηλά πρότυπα του ξενοδοχείου. Η εξισορρόπηση μεταξύ ποιότητας και κόστους αποτελεί μια συνεχή πρόκληση. Συχνά, οι ξενοδόχοι επιδιώκουν τη μείωση των λειτουργικών εξόδων, ενώ οι συνεργάτες αναζητούν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις βασίζονται σε σταθερές και αξιόπιστες προμήθειες για την ομαλή λειτουργία τους. Οι καθυστερήσεις ή η χαμηλή διαθεσιμότητα προϊόντων μπορεί να επηρεάσουν την εμπειρία των πελατών.
Οι συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και ξενοδοχείων μπορούν να προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην τοπική οικονομία, αλλά απαιτούν συνεχή προσοχή και στρατηγική διαχείριση. Με τη σωστή προσέγγιση, τις κατάλληλες τεχνολογικές λύσεις και την ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης, τα ξενοδοχεία μπορούν να ξεπεράσουν τις προκλήσεις και να δημιουργήσουν επιτυχημένες και αποδοτικές συνεργασίες, στηρίζοντας το brand name του κρητικού προϊόντος και ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Ποιο είναι το όραμά σας, ως νέος Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, για το μέλλον του Παγκρήτιου Forum, για τη μετεξέλιξή του και την ανάδειξή του σε ακόμα μεγαλύτερο εργαλείο στήριξης της τοπικής οικονομίας;
Το Παγκρήτιο Forum αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς επιχειρηματικής διασύνδεσης στην Κρήτη, λειτουργώντας ως γέφυρα συνεργασίας μεταξύ των τοπικών παραγωγών, επιχειρήσεων και της τουριστικής βιομηχανίας.
Η επιτυχία του Παγκρήτιου forum όλα αυτά τα χρόνια, η αποδοχή του από την τοπική οικονομική κοινότητα, καθώς και η μεγάλη ανταπόκριση που είχε με την πραγματοποίηση του και στην Αθήνα το 2022 ,2023 και 2024 μας οδηγεί στο να βάζουμε όλο και μεγαλύτερους στόχους προς όφελος της τοπικής οικονομίας.
Ως νέος Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, το όραμά μου είναι η δυναμική μετεξέλιξή του σε έναν ακόμα ισχυρότερο θεσμό, που θα προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης, καινοτομίας και βιώσιμης επιχειρηματικότητας.
Βάζουμε νέους στόχους όπως :
- Η διεύρυνση των συμμετεχόντων, προσελκύοντας ακόμα περισσότερους τοπικούς παραγωγούς και ξενοδοχειακές μονάδες.
- Η ενσωμάτωση διεθνών αγοραστών και επενδυτών, προωθώντας τα κρητικά προϊόντα και στο εξωτερικό.
- Την πραγματοποίηση του Παγκρήτιου forum και εκτός συνόρων, ώστε να ανοίξουμε νέες αγορές για τα κρητικά προϊόντα.
Το Παγκρήτιο Forum αποτελεί έναν θεσμό με τεράστιες δυνατότητες, ικανό να προσφέρει ουσιαστική στήριξη στην τοπική οικονομία. Με όραμα, στρατηγική και τις κατάλληλες συνεργασίες, μπορούμε να το μετατρέψουμε σε έναν εμβληματικό κόμβο επιχειρηματικότητας, εξωστρέφειας και καινοτομίας. Η Κρήτη διαθέτει μοναδικά πλεονεκτήματα – είναι στο χέρι μας να τα αξιοποιήσουμε προς όφελος της επιχειρηματικής κοινότητας και της τοπικής οικονομίας.
Με ποιο τρόπο συμβάλλει το Forum, στη στήριξη της ντόπιας παραγωγής και στη διατήρηση περισσότερων κεφαλαίων, εντός του νησιού;
Η συνεργασία μεταξύ του πρωτογενούς και του τριτογενούς τομέα είναι κρίσιμη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής αγοράς της Κρήτης. Μέσω της προώθησης των τοπικών προϊόντων, της ανάπτυξης του αγροτουρισμού και της ενίσχυσης της πολιτιστικής ταυτότητας, η Κρήτη μπορεί να ενισχύσει την οικονομία της, να προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες της και να διασφαλίσει ένα βιώσιμο μέλλον για τους τοπικούς παραγωγούς.
Επίσης , η ενίσχυση του brand name της Κρήτης μέσω του Φόρουμ και γενικότερα μέσω της προώθησης του νησιού ως γαστρονομικού και πολιτιστικού προορισμού έχει άμεσο αντίκτυπο στις εξαγωγές. Οι τουρίστες που επισκέπτονται την Κρήτη και δοκιμάζουν τα τοπικά προϊόντα (ελαιόλαδο, κρασί, τυροκομικά, βότανα κ.λπ.) συχνά επιθυμούν να τα αναζητήσουν και να τα προμηθευτούν όταν επιστρέψουν στις χώρες
Αυτό δημιουργεί αυξημένη ζήτηση στις διεθνείς αγορές και δίνει ώθηση στις εξαγωγές κρητικών προϊόντων. Παράλληλα, ενισχύει τη φήμη της Κρήτης ως ποιοτικού προμηθευτή αγροδιατροφικών προϊόντων, οδηγώντας σε νέες επιχειρηματικές συνεργασίες και μεγαλύτερη αναγνώριση. Έτσι, η τουριστική εμπειρία λειτουργεί ως ένας δυναμικός μηχανισμός προώθηση του κρητικού brand, με θετικά οικονομικά αποτελέσματα για την τοπική παραγωγή και τις εξαγωγές
Η προσπάθεια σύνδεσης τουρισμού και αγροδιατροφής έχει αποδώσει σημαντικά αποτελέσματα. Τι δείχνουν τα στοιχεία για την αύξηση της παρουσίας κρητικών προϊόντων στα ξενοδοχεία της Κρήτης, τα τελευταία χρόνια;
Τα περισσότερα ξενοδοχεία στην Κρήτη ενσωματώνουν τα κρητικά προϊόντα στις υπηρεσίες τους, προσφέροντας στους επισκέπτες μια αυθεντική γαστρονομική εμπειρία. Τα κρητικά προϊόντα που διατίθενται στις ξενοδοχειακές μονάδες περιλαμβάνουν μια μεγάλη ποικιλία τοπικών γεύσεων και παραδοσιακών προϊόντων, τα οποία προέρχονται από τη μεσογειακή διατροφή και την κρητική γαστρονομία.
Ο θεσμός του Παγκρήτιου Forum που στοχεύει στην προώθηση των κρητικών προϊόντων στα τοπικά ξενοδοχεία, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ παραγωγών και ξενοδόχων, τα τελευταία δεκατρία χρόνια , έχει συμβάλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην δημιουργία κουλτούρας στήριξης του τοπικού προϊόντος και της κρητικής γαστρονομίας.
Με δεδομένο ότι το Forum αποτελεί πλέον, μια πρωτοβουλία συνεργασίας πολλών φορέων, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της συνέργιας Επιμελητηρίων, ξενοδόχων και Περιφέρειας για την επιτυχία του θεσμού;
Το Παγκρήτιο Φόρουμ, , διοργανώνεται από το Επιμελητήριο Ηρακλείου σε συνεργασία με τα άλλα τρία Επιμελητήρια της Κρήτης, με τη στήριξη και υπό την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και της Περιφέρειας Κρήτης. Από την πρώτη χρονιά πραγματοποίησης του forum το 2012, συνοδοιπόροι και υποστηρικτές ήταν και είναι, ο Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων καθώς και οι Ενώσεις Ξενοδόχων Κρήτης.
Η συνεργασία όλων των παραπάνω φορέων, δίνοντας απτά θετικά και διαχρονικά αποτελέσματα, για τον κοινό σκοπό της στήριξης της τοπικής οικονομίας, μας δείχνει την δύναμη της συνεργασίας των τοπικών φορέων. Και όπως συχνά αναφέρει ο τοπικός τύπος, στον τόπο διοργάνωσης του φόρουμ χτυπά η καρδιά της τοπικής οικονομίας, κάθε χρόνο που αυτό διοργανώνεται.